Voor de tweede keer in twee maanden tijd krijgt een reclamecampagne met Cara Delevingne als gezicht veel kritiek te slikken. Deze keer wordt een spotje voor Jimmy Choo bestempeld als seksistisch. Vooral de timing lijkt verkeerd, want het zijn duidelijk de naweeën van #MeToo die ons extra alert maken.
Zou dit spotje een jaar geleden ook als seksistisch bestempeld zijn? Misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat het nu niet terecht is. We zijn dankzij de #MeToo-campagne veel alerter geworden voor ongepast gedrag tegenover vrouwen, en net dat wordt door dit spotje van Jimmy Choo gepromoot. We zien model en actrice Cara Delevingne op straat paraderen met een nieuw paar glitterschoenen van Jimmy Choo. Ondertussen trekt ze de aandacht van allerlei mannen die haar nafluiten.
Het spotje werd vorige maand al gelanceerd en intussen is de kritiek fel toegenomen. Natuurlijk ligt de nadruk op de schoenen die Cara Delevingne draagt, maar veel mensen vinden de boodschap niet gepast. Vooral op Twitter gaan surfers er hard tegenaan. Ze stellen dat vrouwen het helemaal niet leuk vinden om nagefloten te worden, en dat deze spot zo’n gedrag bij mannen normaliseert.
Dior
Voor Cara is het al de tweede keer in enkele maanden tijd dat ze meespeelt in publiciteit die onder vuur komt te liggen. Zo was ze begin november het gezicht van Dior in reclame voor antirimpelcrème. Uiteraard is het wat vreemd om een 25-jarige jonge vrouw daarvoor te laten poseren.
Over de Jimmy Choo-spot zijn de reacties meer verdeeld. De ene vindt het verkeerd om nafluiten goed te keuren, de andere oordeelt dat we misschien een beetje aan het overdrijven zijn. Wat vind jij? Weg met die handel of moet dit spotje kunnen?