De oorlog tussen Apple en ontwikkelaars is nogmaals geëscaleerd. Nu werken Spotify, Epic Games en Tinder samen om Apple aan te pakken. De makers kondigden Coalition for App Fairness vandaag aan.
De coalitie is een onafhankelijke non-profitorganisatie waarbij bedrijven pleiten voor keuzevrijheid en eerlijke concurrentie. Ze beschuldigen Apple ervan dat die de concurrentie verstikt met het App Store-beleid.
Vergoedingen
Vooral de commissies van 15 tot 30 procent op in-app aankopen en abonnementen vinden de bedrijven niet kunnen. “Deze app-belasting snijdt diep in de koopkracht van de consument. Het verstikt de inkomsten van ontwikkelaars. Dat is vooral oneerlijk wanneer deze belasting wordt geheven op apps die rechtstreeks concurreren met vergelijkbare apps van Apple. Dit plaatst bedrijven in een duidelijk concurrentienadeel en drijft dus de prijzen voor consumenten op”, laten de bedrijven weten op de website.
Al sinds 2011 vraagt Apple een vergoeding voor apps. “Daardoor zijn veel apps volledig failliet gegaan. Treehouse, een online trainingsplatform, ontwikkelde iFlow Reader. Die werd één van de vele slachtoffers van de opgelegde nieuwe belasting. ‘Apple heeft zojuist een atoombom op ons allemaal laten vallen’, verklaarde Treehouse toen publiekelijk.” Treehouse vond dat de nieuwe regels ervoor zorgde dat enkel Apple nog boeken met winst kon verkopen op iOS.
Software
“Apple heeft geen monopolie op smartphones, maar het is moeilijk te zeggen dat ze geen monopolie hebben op iOS-gebruikers … Als je op mobiel wilt bestaan, moet je via Apple als poortwachter.” Daarmee kaart de coalitie het probleem rondom software aan. “Het idee dat een consument alleen software kan gebruiken die via dezelfde fabrikant wordt verkocht als zijn laptop, lijkt belachelijk. Maar dat is precies de regel die Apple heeft opgelegd aan de persoonlijke apparaten in miljarden zakken.”
“iPhone-apps zijn alleen verkrijgbaar via de Apple App Store. Als consumenten willen dat een app werkt op hun mobiele apparaat, moet de app-ontwikkelaar de regels, belastingen en vereisten van Apple volgen. Maar als consumenten diezelfde app vanaf hun computer willen gebruiken, zijn de regels, belastingen en vereisten niet van toepassing. Het is een gek kaartenhuis.”
Zo is ook de ruzie tussen Apple en Epic Games rond Fortnite ontstaan. “Epic produceert een van de meest populaire videogames aller tijden, Fortnite. Als een Fortnite-speler een upgrade zou kopen in de App Store, kan die persoon 9,99 dollar in rekening worden gebracht. Diezelfde upgrade kost eigenlijk slechts 7,99 dollar wanneer deze rechtstreeks via Epic wordt gekocht.”