Het was zo’n goed nieuws dat bijna niemand het geloofde: de voorbije twaalfde juni betekende het einde van de roamingkosten bij Proximus. Maar je kan in ons land blijkbaar geen goed nieuws brengen in verband met telefonie zonder dat daar ook slecht nieuws aan vasthangt: de abonnementen bij Proximus worden vanaf 1 augustus duurder. Toeval? Of is het gewoon een manier om de verloren roamingkosten toch binnen te halen?
Vanaf 15 juni kunnen we officieel bellen, sms’en en surfen op het internet in het buitenland en dat zonder bijkomende kosten. Bij Proximus was dat nog een paar daagjes eerder: vanaf 12 juni waren Proximusklanten roamingvrij. Dat is fenomenaal nieuws natuurlijk, want die roamingkosten konden soms enorm hoog oplopen. Maar wat een besparing is voor ons, is ook een verlies aan inkomsten voor de operatoren. De Europese operatoren zien zo naar schatting 1,2 miljard euro door hun neus geboord.
Geen klein bedrag dus. Maar bij Proximus hebben ze dé oplossing gevonden voor dat probleem. Ze verhogen gewoon de prijzen van hun abonnementen. Simpel, toch?
Datavolume omhoog, tarief omhoog
1,2 miljard euro verlies voor de Europese operatoren, dat betekent voor Proximus zo’n 61 miljoen verlies in de eerste zes maanden. Daarenboven kondigde de Belgische operator ook aan dat ze haar datapakketten ging verhogen: hoe groter je abonnement, hoe meer datavolume je er bij zal krijgen.
Maar die verhoging van datavolume gaat hand in hand met minder goed nieuws: de abonnementen worden duurder. Vanaf 1 augustus zal het tarief van alle abonnementen behoorlijk gaan stijgen. Mobilus S gaat zo van 15 euro per maand naar 15,99, Mobilus M van 25 naar 26,99 euro en Mobilus L van 40 naar 42,99 euro. Voor die laatste, bijvoorbeeld, betekent dat op een jaar dus een verhoging van bijna 36 euro. Dat is toch al niet min. Als je dat vermenigvuldigt met het aantal klanten dat Proximus heeft, dan kom je toch al op een ander bedrag, denken wij dan.
Ga je niet vaak naar het buitenland (en merk je dus niet zoveel van de verdwijning van de roamingkosten), dan ervaar je eigenlijk alleen een prijsverhoging. Leuk is anders. Zeker als je weet dat BASE en Orange hun tarieven niet zullen aanpassen. Orange zei zo dat “er geen tariefverhoging is voorzien” en ook bij BASE “zal er niets veranderen”, dat melden ze aan RTL.