Het aantal geannuleerde vluchten neemt jaarlijks toe. De frequente reiziger zal het hoogstwaarschijnlijk al wel een keer hebben meegemaakt dat zijn vlucht niet doorging door dichte mist of sneeuwval. Slechte weersomstandigheden blijken in vele gevallen niet de hoofdreden te zijn van de annulering.
Een onderzoek van Time Magazine bracht een tijdje geleden aan het licht dat slechte weersomstandigheden vaak door de luchtvaartmaatschappijen gebruikt worden als goedkoop excuus voor het schrappen van vluchten. Enkele ex-medewerkers van American Airlines gaven zelfs toe dat er speciale software wordt gebruikt om via complexe berekeningen een afweging te maken van welke vluchten er het best worden gecanceld en welke niet.
De airlines kijken vooral naar hoeveel winst een bepaalde vlucht zal maken, zo blijkt uit getuigenissen. Zo zal een vlucht naar een verre bestemming met slechts enkele tientallen passagiers waarschijnlijk geschrapt of verschoven worden. Als op een bepaalde vlucht veel businessclasspassagiers zitten zal de vlucht hoogstwaarschijnlijk gewoon doorgaan, terwijl er meer kans is op annulatie wanneer het slechts gaat om ‘gewone’ economyreizigers. Hoe hoger het aantal frequent flyers in een bepaald vliegtuig zit, hoe kleiner de kans dat er iets verandert aan de normale uurregeling.
Als er op jouw vlucht veel mensen een aansluiting moeten halen voor een andere bestemming heb je meer kans dat er geen annulering zal volgen. Ook wanneer het vliegtuig crewleden aan boord heeft die dadelijk aan de slag moeten gaan wanneer ze zijn geland heb je meestal geluk.
Vaak speelt de veiligheid ook een grote rol. Zo kan een vlucht gewijzigd worden als de piloot langer moet vliegen dan wettelijk toegelaten. Vele piloten mogen immers slechts 100 uren per maand vliegen.