De wondere wereld van de sekstoys: een miljardenbusiness

Nieuwsgierig naar de bijzondere wereld van de hedendaagse seksshop draaide Inge Ringoot (a.k.a. Pink Monkey) een week lang mee in de grootste erotiekwinkel van Europa, de Pabo in het West-Vlaamse Roeselare. Deze week trakteert ze alle monkeys dagelijks op een unieke blik voor en achter de schermen.

“Dat is dan 245 euro en 95 cent alstublieft.” Een bedrag dat de Pabo-klant met plezier betaalt. “Het is een cadeautje voor mijn vrouw”, glundert hij fier. Ondanks de felle kermiskleuren van de seksspeeltjes blijft een ritje op de paardenmolen toch een pak goedkoper. Wie een degelijke vibrator wil kopen, komt met 100 euro niet gauw toe. Geen wonder dat sekstoys deel uitmaken van een miljardenbusiness.

Wereldwijd wordt de industrie van seksspeeltjes geschat op 15 miljard dollar en de toekomst ziet er bijzonder rooskleurig uit met een vermoedelijk groeipercentage van 30 procent. Experts verwachten zelfs dat de sekstoybusiness tegen 2020 een mooie 40 miljard dollar waard wordt en zo op hetzelfde niveau komt als de smartphonemarkt. 

Thinkstock
Een verrassing is het ongetwijfeld niet, maar de grootste producent ter wereld is China waar de meer dan 1.000 aanwezige producenten 70 procent van alle toys fabriceren. Niet de VS (2 procent) maar wel Zuid-Afrika (20 procent) neemt het grootste deel van de export voor zijn rekening, gevolgd door Zuid-Korea en Rusland. In China zelf zijn 200.000 seksshops gevestigd, wat allesbehalve vanzelfsprekend is in een land waar seks nog steeds een groot taboe vormt en porno strikt verboden is, zowel in magazines als op dvd’s en het internet. 

Revolutie

Een bezoekje in een erotiekwinkel als Pabo maakt meteen duidelijk dat het aantal merken evenredig is met de populariteit van de markt. Een van de opmerkelijkste namen is ongetwijfeld de We-Vibe, een vibrator geproduceerd door de Canadese onderneming Standard Innovation. Uitvinder en ingenieur Bruce Murison legt uit: “Ik vroeg me altijd af waarom er geen vibrator bestaat die tijdens het vrijen tussen een koppel in kan gebruikt worden.” Hij zette door en ontdekte een ‘gat’ in de markt met de We-Vibe, een koppelvibrator in bijzondere U-vorm. 

Sinds 2008 zijn meer dan twee miljoen personen in het bezit van een exemplaar, verspreid over 50 landen. Intussen is het vierde model uitgebracht en is het hoofdkantoor in Ottawa verdubbeld in oppervlakte. Nochtans is de vibrator allesbehalve goedkoop. Voor de meest recente We-Vibe IV tel je makkelijk 139,99 euro neer (via pabo.be). Toch daalt de verkoop niet, integendeel. In 2012 haalde het bedrijf een mooie 35 miljoen dollar omzet binnen, een verdubbeling tegenover 2011. Van 2013 zijn er nog geen cijfers bekend, maar zelf verwachtte We-Vibe een omzet tussen de 45 en 50 miljoen dollar.

Patentoorloog

Het beste bewijs dat seksspeeltjes aan een opmars bezig zijn, is volgens experts de recent ontwikkelde patentoorlog. Het succes van de We-Vibe bleef immers niet onopgemerkt bij concurrerende erotiekproducenten, waaronder het Zweedse Lelo, die de markt al gauw trachtten te veroveren met kopieën. Uiteraard was Stand Innovation, dat een patent heeft op het ontwerp, allesbehalve gediend met dergelijke praktijken. Ze sleepten Lelo voor de Amerikaanse Handelscommissie en kregen gelijk. Eerder moest ook Stand Innovation het uitleggen bij de rechter nadat het oplaadmechanisme van de We-Vibe III eveneens te veel inspiratie zou hebben gehaald bij een patent van de Zweden. 

pabo.be
Shutterstock

24 karaat vibrator

Nochtans doet Lelo het zelf ook niet slecht. Het Zweedse succesverhaal startte in 2003 toen ingenieur Filip Sedic samen met designers Eric Kalen en Carl Magnusson voor de onmogelijke opbracht stonden een geschikt verjaardagscadeau te vinden voor een vriendin die 40 werd. Ze wilden haar dolgraag verrassen met een seksspeeltje, maar troffen naar eigen zeggen louter producten aan “die in het beste geval klef aanvoelden, en in het slechtste geval ronduit ongezond waren”.

De onsuccesvolle zoektocht was de doorslag om hun eigen lijn op de markt te brengen. Terwijl in 2003 het hoofdkantoor in Stockholm amper 10 werknemers telde, heeft Lelo intussen meer dan 200 personen in dienst, verspreid over de VS, Australië, Azië en Europa. Daarnaast rollen hun speeltjes in meer dan 40 landen over de toonbank. 

De Lelo-vibrators zijn nochtans evenmin goedkoop. Voor een doorsnee speeltje tel je makkelijk 100 dollar neer, al is dat peanuts vergeleken met hun duurste exemplaar: een vibrator bedekt met een 24 karaat gouden laag en een bijhorend prijskaartje van 13.500 dollar. Een bedrag dat ongetwijfeld in de ogen blinkt van ‘geile’ dieven, al zijn ze eraan voor de moeite. Nadat een gouden trilmachientje werd gestolen, besliste Lelo immers een speciaal traceersysteem in te bouwen in de luxe-exemplaren die worden uitgestald in de winkel. Of er intussen al een vrouw in de heat of the moment werd verrast door een combi vol agenten, is voorlopig onbekend. Helaas.

www.lelo.com
www.lelo.com

Hete vrouwen

Het succes van de sekstoybusiness is voor een groot deel te danken aan vrouwen, die de titel van preutse wezens voorgoed van zich hebben afgeschud. Uit het onderzoek ‘Women, sex and shopping’ bleek bijvoorbeeld dat 1 op de 4 vrouwen uit de Benelux in 2011 een seksspeeltje in huis haalde. Scandinavische vrouwen doen met 1 op de 3 nog net iets beter.

Al ligt het eigenlijke aantal gebruikers hoger. In de Benelux zou 40 procent van de vrouwen zich regelmatig overgeven aan een speeltje, tegenover 50 procent in Scandinavië. Een Amerikaans onderzoek toonde eerder aan dat 44 procent van de vrouwen tussen 18 en 60 jaar seksspeeltjes gebruikt. Van de 20 procent van de vrouwen die wekelijks masturbeert, gebruikt en bezit bovendien 60 procent een toy. Of er een man in hun leven is, doet niet ter zake, want 78 procent van de vrouwen die speeltjes gebruiken, zit in een relatie. 

Vibrators boven

Niet toevallig staan vibrators (het typische vrouwenspeeltje) helemaal bovenaan de lijst met populairste seksspeeltjes (19,2 procent), gevolgd door dildo’s (16 procent), glijmiddel (14 procent), anale toys (12 procent), penisringen (11,8 procent), rubberen masturbatievagina’s (8,5 procent) en blinddoeken en kriebelpluimpjes (5 procent). Globaal scoren vibrators het best bij IJslanders (52 procent), al worden ze op de hielen gezeten door de Britten (49 procent) en de Noren (35 procent), zo toonde de seksenquête van Durex aan die werd gevoerd bij meer dan 350.000 personen uit 41 landen.

Shutterstock

Zuid-Afrikanen en Nigerianen zouden dan weer het meest tevreden zijn over hun seksleven. Twee derde van de Zuid-Afrikanen beweert regelmatig klaar te komen, tegenover 48 procent wereldwijd. Toeval of niet, Zuid-Afrika dook ook eerder al op als China’s populairste exportmarkt van seksspeeltjes.

Maar Vlamingen zijn evenmin vies van een speeltje in hun nachtkastje. In 2013 rolden in de Belgische Pabowinkels 54.000 toys over de toonbank, een verdubbeling tegenover 2007. Online werden dit jaar daarbovenop nog 55.000 stuks verkocht, een kwart meer dan de websiteverkoop in 2011.

Of de sekstoybusiness binnen een kleine 10 jaar inderdaad hetzelfde niveau bereikt als de smartphone-industrie, zal de toekomst uitwijzen. Intussen is het alvast aangewezen je geliefde seksspeeltjes zo ver mogelijk uit de buurt van kinderen te bewaren: 

Meer
Lees meer...