Deense supermarktketen Salling Group introduceert label voor Europese producten

Deense supermarktketen Salling Group introduceert label voor Europese producten
Victoriano Izquierdo via Unsplash

In het kort

  • Salling Group introduceert een nieuw label om Europese producten onder de aandacht te brengen.
  • De zet is bedoeld om het voor klanten gemakkelijker te maken om Europese producten te kopen gedurende geopolitieke spanningen.
  • Ondanks de focus op Europese producten zullen supermarkten merken uit de hele wereld blijven aanbieden.

Salling Group A/S, de grootste supermarktketen van Denemarken, introduceert een nieuw label om Europese producten onder de aandacht te brengen, als antwoord op de vraag van klanten naar alternatieven voor Amerikaanse merken. CEO Anders Hagh kondigde het initiatief aan op LinkedIn en zei: “We willen het makkelijker maken om Europees te kopen.”

De stap komt met kleine sterretjes op elektronische prijsetiketten in Bilka, Føtex en Netto, Deense supermarktketens onder de Salling Group, die aangeven of een merk eigendom is van een Europees bedrijf.

Verhoogde spanningen tussen Denemarken en VS

Ondanks deze focus op Europese producten, benadrukt Hagh dat de supermarkten merken uit de hele wereld zullen blijven aanbieden. “Dit nieuwe label is gewoon een extra service voor onze klanten die liever Europees kopen”, legde hij uit op LinkedIn.

Deze beslissing valt samen met verhoogde spanningen tussen Denemarken en de Verenigde Staten onder de regering van president Donald Trump. De Amerikaanse president heeft herhaaldelijk interesse getoond in de aankoop van Groenland, een Deens autonoom gebied, wat voor veel frustratie heeft gezorgd in Denemarken.

Controverse rond Groenland

Hoewel de mogelijkheid van een militaire interventie een punt van zorg blijft, speculeren sommigen dat de houding van Trump ten opzichte van Groenland wellicht een strategische zet zou kunnen zijn. In plaats van een oprecht verlangen naar overname, zou het doel kunnen zijn om meer Amerikaanse invloed uit te oefenen.

De controverse rond Groenland heeft de perceptie van de Verenigde Staten in Denemarken negatief beïnvloed. Volgens de Deense krant, Politiken, daalde het aantal Deense reizen naar de VS met 30 procent tijdens de eerste maand dat Trump in functie was. Ondertussen hebben Belgische supermarktketens nog geen significante interesse van klanten gezien. Dit komt doordat Amerikaanse producten slechts een klein deel van hun aanbod uitmaken.

Meer
Gisteren om 18 uurdoor Redactie
Lees meer...
03:00