Deze James Bond-innovaties zijn werkelijkheid geworden

Auto’s spelen in de James Bond-reeks altijd een hoofdrol. Dankzij technische gadgets die aan het begin van de film door Q worden geïnstalleerd, kan Bond de missie telkens tot een goed einde brengen. Tal van deze opmerkelijke gadgets zagen niet alleen op het filmdoek het levenslicht, maar hebben tegenwoordig ook hun weg naar het grote publiek gevonden.

1. Een satellietnavigatiesysteem

In de James Bond-film Goldfinger (1964) was de wagen van 007 uitgerust met onder andere een satellietnavigatiesysteem. Vandaag de dag zijn een groot aantal auto’s uitgerust met een ingebouwd gps-systeem, maar in die tijd was dit zeer uniek.

2. Ronddraaiende nummerplaat

De wagen van James Bond had ook een ronddraaiende nummerplaat. Met een Engelse, Zwitserse en Franse nummerplaat. In 2008 meldden de Chinese autoriteiten nog dat dergelijke nummerplaten gebruikt werden om onder snelheidsboetes uit te komen.

3. Taxi met kogelvrij glas

In de James Bond-film Live and Let Die (1973) zien we een taxi met kogelvrij glas. De badguy, die achter het stuur zit, gebruikt het glas om James Bond te beletten hem te vermoorden. Doordat de deuren ook geblokkeerd zijn zit James Bond in de val. Na 1973 werden dit soort glazen een normale zaak. Vooral om taxichauffeurs te behoeden voor badguys.

4. De autotelefoon

In de James Bond-film From Russia With Love (1963) had James Bond een gadget die pas in de jaren ‘90 de normaalste zaak van de wereld zou worden: een autotelefoon. Jammer genoeg kon James niet handsfree bellen, maar moest hij zelf de hoorn van zijn telefoon vasthouden. Of misschien wilde een bevallige dame het wel voor hem doen…

5. Mini-televisie

De wagen van Aki in You Only Live Twice (1967), waarmee Bond en zijzelf doorheen Tokyo reden, was uitgerust met een mini-televisie in het dashboard. Zo kon Bond video-chatten met Tiger Tanaka. Jaren later zijn de meeste wagens uitgerust met een scherm in het dashboard of met ingebouwde dvd-schermen achteraan. Makkelijk om de kinderen rustig te houden.

6. Koeling in handschoenenkastje

De 007-wagen uit Goldfinger (1964) was uitgerust met een ingebouwde fax en een verkoelende drankenhouder. Bond gebruikte deze optie om zijn veroveringen een lekker gekoeld glaasje champagne aan te bieden. Een fax wordt intussen bijna niet meer gebruikt. Het gekoelde handschoenenkastje kan je echter bij de meeste wagens terugvinden.

Deze opties zijn helaas nog niet beschikbaar! 

Q was altijd zijn tijd vooruit, maar zag volgende opties helaas nog niet gerealiseerd. Het valt alleen maar af te wachten welke innovaties hij in de toekomst nog zal voorspellen.

7. Je auto besturen met je smartphone

In The World Is Not Enough (1999) heeft James Bond een wagen die op afstand te besturen is met zijn mobiele telefoon. Hij stuurt de auto dan ook op weg om de schurken te slim af te zijn. Een wagen gedurende een volledige rit besturen met je telefoon is nog niet mogelijk, maar dankzij deze revolutionaire app kan je nu ook parkeren in extreem krappe parkeerplaatsen:

8. Nooit meer slippen

De 007-wagen uit Living Daylights (1987) kreeg een bijkomende optie voor extra tractie. Met de spikes op z’n banden en uitschuivende skilatten werd slippen haast onmogelijk. Zo kon Bond zich ook zonder problemen op glad ijs begeven.

Sommige wagens hebben het nog steeds moeilijk op sneeuw of ijs, andere minder:

9. Kogelwerend glas 

James Bond’s wagen beschikte in Goldfinger (1964) over een schietstoel en kogelvrije ruit.

De schietstoel wordt vandaag alleen in militaire vliegtuigen gebruikt terwijl de kogelvrije ruit doorgaans wel zijn weg vond tot de wagen.

10. Verfrissende achterruitsproeiers

In Thunderball (1965) bracht Q een kleine aanpassing aan waarmee het voortaan ook mogelijk was om de achterruitensproeiers te gebruiken.

Met de “rearward spraying water jets” van 007 bleef ook de autoruit van z’n achterligger proper.

11. Nooit meer een platte band

De Bond-wagen in Tomorrow Never Dies (1997) kreeg zelfopblaasbare banden, gepantserd glas en beveiligde deurklinken onder stroom.

Intussen bestaan er al run-flats, dat zijn banden waarmee men bij verlies van lucht toch nog een eindje door kan rijden. In de toekomst zal iedere band zichzelf op de perfecte spanning kunnen houden. De zwaar beveiligde deurklink zal er echter niet komen.

Meer
Lees meer...