Deze modeblogster zet een crowdfundingcampagne op poten … voor een plezierreisje naar de Caraïben

Blogster Cindy Van Dyck heeft een crowdfundingcampagne op poten gezet om een reisje naar de Caraïben te kunnen betalen. Zaterdag wordt ze 25 jaar en daarom roept ze elk van haar 5.000 Facebook-vrienden op om haar één euro te schenken. 

Cindy krijgt heel wat kritiek over zich wegens haar crowdfundingcampagne voor een plezierreisje. Zo haalden heel wat Facebook-gebruikers al uit naar de modeblogster en schreef Het Nieuwsblad een vernietigend artikel over haar.

De reacties van enkele Facebook-vrienden van Cindy:

Mogelijkheid tot sparen én een job

“Ik droom er al jaren van om naar Jamaica te gaan en te eilandhoppen“, laat Cindy aan newsmonkey weten. Ze geeft toe dat haar bestemmingskeuze met orkaan Irma lichtjes “ongelukkig valt”. Ook geeft ze toe dat ze al zeven jaar werkt en “wel de mogelijkheid heeft om te sparen”. “Mensen hebben echt even de essentie van heel dit gebeuren gemist”, klinkt het. “Vrienden, familie en collega’s vroegen wat ik wou voor ‘men bday’. ‘Men mooiste cadeau’ zou reizen zijn”, laat Cindy weten met schrijffouten. “Dussss kwamen ze met het idee van dat in te zamelen. Maar ik ga ‘men reknr’ (mijn rekeningnummer, red.) niet online gooien. Dus stelden ze voor om dat te openen en nu doen mensen drama.” “Ik snap niet waarom mensen het zo negatief maken”, geeft Cindy nog mee.

Bovendien was de modeblogster afgelopen zomer aan het feesten op Tomorrowland, ook niet meteen het goedkoopste festival:

Profitariaat versus ingebakken materialisme

Het uiteindelijke streefdoel van Cindy’s crowdfundingcampagne is 5.000 euro. Momenteel heeft ze al 30 euro bijeengesprokkeld. “Crowdfundingprojecten die vertrekken puur vanuit eigenbelang zijn zeldzaam”, zegt Ellen Lemaire van Bolero Crowdfunding in Het Nieuwsblad. Ze schreef mee het boek Crowdfunding in België. “Ze slagen ook zelden. Het gebeurt nog dat mensen voor zichzelf een crowdfundingactie opzetten, voor een uitzonderlijke behandeling van een ziekte, bijvoorbeeld. Maar dit is van een andere orde. Tja, het is niet verboden, hé.”

Socioloog en sociale media-expert Ben Caudron ziet het positiever. “Als je blogt en je hebt tienduizenden volgers op Instagram: dan ben je er sowieso in geslaagd om jezelf als merk in de markt te zetten en te verkopen”, zegt hij aan Het Nieuwsblad. “Dan heb je een aanhang verworven. Als die aanhang dan ook dwaas genoeg is om je plezierreisje te betalen, dan heb je dat goed gedaan, hé.” En nee, dat ligt niet aan een zogezegd ingebakken materialisme bij de millennials, zegt hij. “Het heeft niets met generaties te maken. Het ligt aan de technologie die zo vlot voorhanden is. Vroeger zou dit energie en geld gekost hebben. Nu kost het niks. Waarom zou je het dan niet proberen? Of het zal werken? Ik denk het wel, als gimmick. Maar niet structureel.”

Cindy reageert op de kritiek:

De Facebook-post waarin Cindy haar volgers oproept om voor haar te storten:

Meer
Lees meer...