De deal is rond: Disney heeft officieel 20th Century Fox overgenomen van Rupert Murdoch voor het astronomische bedrag van 71 miljard dollar (zo’n 62,5 miljard euro). De ‘Mouse House’ heeft nu zowel ‘Sneeuwwitje’ als ‘Star Wars’ en ‘The Simpsons’ in handen en is daarmee gewapend voor de strijd tegen Netflix. Zo zal deze deal Disney helpen in hun offensief tegen bestaande streamingdiensten.
Meer dan een jaar na de oorspronkelijke overeenkomst heeft Disney 20th Century Fox, een van de grootste film- en televisiestudio’s ter wereld, overgenomen van mediamagnaat Rupert Murdoch. De overname kreeg afgelopen nacht groen licht van anti-trust organisaties in New York. Dat melden verschillende internationale media. Daarmee is Disney nu machtiger dan eender welk mediabedrijf in de geschiedenis. Het heeft nu de volledige filmstudio van 21st Century Fox, de Fox Television Group, de FX Networks, National Geographic, de Indische televisiegigant Star India en 60 procent van de Amerikaanse streamingdienst Hulu in zijn bezit. Daarmee heeft Disney nu zo’n 27 procent van de wereldwijde filmindustrie in handen.
Fox Corporation, waaronder onder meer de Amerikaanse televisiedienst Fox Sports en de rechtse nieuwszender Fox News vallen, blijft onafhankelijk en wordt niet mee overgenomen door Disney.
In een persbericht zegt Disney-CEO Bob Iger dat de overname zorgt voor “een belangrijke waarde op lange termijn voor het bedrijf en voor de aandeelhouders”: “Door het talent en de creatieve content van Disney en 21st Century Fox samen te voegen, stampen we hét entertainmentbedrijf bij uitstek uit de grond. We zitten in een goede positie om leiding te geven in een erg dynamische en transformerende tijd.”
.@TheSimpsons Thank you Fox and welcome Disney! pic.twitter.com/01uPrPsf7r
— Al Jean (@AlJean) 19 maart 2019
Hulu als oorlogstuig
Wellicht profetische woorden van Iger. Want dat Disney “hét entertainmentbedrijf bij uitstek” zal worden en op den duur zelfs een monopolie zal krijgen, staat als een paal boven water. Iger hintte eerder nog dat hij Hulu internationaal beschikbaar wil maken.
De streamingdienst pronkt met topseries zoals The Handmaid’s Tale, Castle Rock, Casual, Fargo, Twin Peaks en Lost. Met 25 miljoen abonnees vormt Hulu in de States al een duchtige concurrent voor Netflix. In andere regio’s zouden we wellicht een gelijkaardig scenario zien. Eerder had Disney slechts 30 procent van Hulu in handen.
Volgens analisten zal Iger proberen om een nog groter aandeel van de streamingdienst te bemachtigen. Iger heeft in het verleden al meermaals aan investeerders gezegd dat hij niet van plan is om Hulu los te laten, zelfs niet wanneer hun eigen streamingdienst Disney+ op poten zal staan.
Iger zei ook al dat hij meer geld wil pompen in programma’s voor Hulu. Daartoe zou de streamingdienst ook verplicht zijn, als het naar Europa zou komen, aangezien de EU streamingdiensten tegenwoordig oplegt om content uit de lidstaat in kwestie aan te bieden.
Disney+ als genadeslag?
Voor de overname bezat Disney, naast z’n klassieke titels, al Marvel (het huis van Spider-Man, X-Men, Fantastic Four, Iron Man en Incredible Hulk) en Lucasfilm (het huis van Star Wars). Zowat alle Marvel-content is ondertussen van Netflix verdwenen. Je kan op de streamingdienst wel nog één Star Wars-film en één Pirates of the Caribbean-film bekijken. Ook het aanbod van Disneyfilms voor kinderen is nog redelijk groot op Netflix. Maar daar komt binnenkort wellicht verandering in. Zo zal Disney+ de gehele Disney-catalogus beschikbaar maken, net als de nieuwe live-action films.
Iger heeft ook benadrukt dat er ruimte is voor Marvel-superheldenfilms zoals Fantastic Four, X-Men en Deadpool. Wel is hij van plan om een serie of film ofwel aan te bieden via Disney+, ofwel via Hulu. Content op Disney+ zal moeten voldoen aan de gekende, familievriendelijke Disney-criteria, terwijl Hulu meer volwassen en R-rated series en films zal aanbieden.
Kwalijke evolutie voor Netflix
Netflix is vandaag de dag nog heer en meester van de streamingdiensten. Een abonnement kost je 8 tot 11 euro per maand en je hebt de keuze uit een bijna onuitputbare catalogus van films en series. Met bovenstaande ontwikkelingen ziet het er echter naar uit dat die content meer verspreid zal zijn over verschillende streamingdiensten. Het gevolg: de kijker moet meer betalen als die dezelfde content wil blijven bekijken en reclamebedrijven en eigenaars van streamingdiensten kunnen meer geld verdienen.
Die evolutie zal vooral kwalijk zijn voor Netflix. Zo is slechts een klein deel van wat je op Netlfix kan zien, een ‘Netflix Original’, die door de streamingdienst zelf geproduceerd of aangekocht is. Het gros van de content is afkomstig van externe productiehuizen of het gaat om series en films van voor het streamingtijdperk. De technologiewebsite The Verge meldt dat Netflix-kijkers in 2018 voor 80 procent keken naar content die niet geproduceerd was door Netflix. Om die series en films te mogen aanbieden, moet Netflix echter heel wat geld ophoesten aan rechten. Disney zal binnenkort wellicht al z’n content weghalen bij Netflix wat, gezien ze zo oppermachtig zijn tegenwoordig, catastrofale gevolgen kan hebben voor de populariteit van Netflix.
Geschiedenis van aanpassen
Doorheen de geschiedenis heeft Disney zich trouwens steeds erg goed aangepast aan nieuwe manieren om hun films aan de man te krijgen. Toen vhs, dvd en Blu-ray populair werden, riep Disney de befaamde ‘Disney Vault’ in het leven. Films werden slechts voor een beperkte periode aangeboden op een houder, waardoor de waarde ervan erg hoog ging liggen. Het zorgde er ook voor dat heel wat mensen hun oude videobanden toch gingen inruilen voor dvd- of Blu-ray-disks. Van een sluwe strategie gesproken! Aan die ‘Disney Vault’ komt dus een einde met de komst van Disney+. Met de invoering van de digitale tv richtte Disney al snel de Disney Channel op. Nu heeft de Mouse House het Amerikaanse televisienetwerk ABC in handen, wat hen bijna de helft van hun inkomsten oplevert.
Ook andere, kleinere entertainmentbedrijven zijn hun eigen streamingdienst aan het ontwikkelen. De situatie zal wellicht leiden tot intense competitie tussen verschillende productiehuizen. Wij hopen vooral dat het interessante, kwaliteitsvolle reeksen en films zal opleveren.