Disney plant binnenkort een opvallende koerswijziging voor hun streamingdienst Disney+. Klanten zullen daarbij de keuze hebben tussen een goedkoper abonnement met reclames, of een duurder abonnement zonder reclames. Deze nieuwe optie zou eind 2022 ingevoerd worden in de Verenigde Staten, met plannen om het in 2023 internationaal uit te breiden.
Naast het uitgebreide aanbod, de vele kansen om te bingewatchen en het feit dat je je favoriete films of series altijd ter beschikking hebt, is ook de afwezigheid van advertenties een van de grote voordelen van streamingdiensten in vergelijking met traditionele televisie. Maar dat laatste zal binnenkort niet meer altijd het geval zijn.
Eind 2022 in de VS, internationaal vanaf 2023
The Walt Disney Company liet in een persbericht weten dat het eind 2022 in de Verenigde Staten een goedkopere abonnementsformule voor Disney+ met reclame zal lanceren. In 2023 zou de optie ook internationaal beschikbaar komen, al zijn daarover nog geen details bekend.
“De toegang tot Disney+ uitbreiden naar een breder publiek tegen een lagere prijs is een overwinning voor iedereen: consumenten, adverteerders en onze storytellers”, zegt Kareem Daniel, voorzitter Disney Media and Entertainment Distribution. “Meer consumenten zullen toegang hebben tot onze geweldige content. Adverteerders zullen een breder publiek kunnen bereiken en onze storytellers zullen hun ongelooflijke werk kunnen delen met nog meer fans en families.”
Tussen 230 en 260 miljoen abonnees tegen 2024
Disney slaat met deze beslissing twee belangrijke vliegen in één klap. Het ziet de verloren advertentie-inkomsten terugkeren en kan adverteerders zelfs een veel specifieker doelpubliek aanbieden. Daarnaast zal het goedkopere abonnement hen ook helpen om hun abonneecijfers op te krikken. Hoewel Disney+ een van de nieuwste streamingdiensten op de markt is, maakte het begin dit jaar bekend al bijna 130 miljoen abonnees te hebben. Het bedrijf investeert dan ook gigantische bedragen in nieuwe content.
De ambities van The Walt Disney Company liggen echter nog een stuk hoger. Tegen het fiscale jaar 2024 wil het bedrijf tussen de 230 en 260 miljoen Disney+-klanten hebben. Een grotere toegankelijkheid dankzij een goedkoper abonnement moet daarbij helpen.
Niet de eerste
Disney+ is overigens niet de eerste streamingsdienst die in de Verenigde Staten een formule met advertenties zal hebben. Zo is HBO Max er sinds enige tijd beschikbaar voor 9,99 dollar met reclame of 14,99 dollar zonder. Ook de bij ons minder bekende streamingdiensten Hulu, Paramount+ en Peacock hebben gelijkaardige opties.