“Ondanks gevoelig duurdere vliegtuigtickets blijft Europese luchtvaart ook dit jaar verlieslatend”

Fors duurdere vliegtickets en veel onzekerheid vanwege voortdurende annuleringen. Dat staat Europese reizigers de volgende tijd te wachten. Volgens een studie van kredietverzekeraar Allianz Trade zal de turbulentie in de Europese luchtvaart de volgende tijd immers blijven aanhouden. 

Annuleringen worden volgens Allianz Trade het nieuwe normaal in Europa. Deze ingrepen zouden voor de luchtvaartmaatschappijen, geconfronteerd met een periode van extreem hoge brandstofprijzen, immers de enige manier zijn om hun winstmarges in stand te houden.

“Door vluchten te schrappen, besparen de maatschappijen niet alleen brandstof, maar ook loonkosten”, merkt Johan Geeroms, directeur risicobeheer bij Allianz Trade, op. “Luchtvaartmaatschappijen proberen de inzet van extra personeel dan ook zoveel mogelijk te beperken.”

Lage winstgevendheid

Binnen de wereldwijde luchtvaartsector moeten de Europese maatschappijen met de laagste winstgevendheid afrekenen. Dat fenomeen is in belangrijke mate aan de loonkosten gebonden. Wereldwijd vertegenwoordigen salarissen 19 procent van de totale omzet van de luchtvaartmaatschappijen. In Europa loopt dat cijfer echter op tot 25 procent.

“In Europa werkt niet alleen meer luchtvaartpersoneel, maar liggen ook de lonen hoger”, verduidelijkt Geeroms. “Daarom loopt het personeelsbestand in Europa terug – 8 procent in vergelijking met vorig jaar – terwijl er in de rest van de luchtvaartwereld van een toename gewag kon worden gemaakt. Op de Amerikaanse continenten in er sprake van een gemiddelde stijging met 14 procent.”

Volgens Geeroms zitten de Europese luchtvaartmaatschappijen gevangen in een vicieuze cirkel. Enerzijds is er het personeelstekort, maar anderzijds wegen de stakingen van medewerkers die hogere salarissen en betere arbeidsomstandigheden eisen.

Annuleringen en prijsstijgingen worden volgens de analisten door de maatschappijen als enige uitweg beschouwd om aan de buitenwereld nog enigszins een aanvaardbare financiële balans te kunnen voorschotelen.

Miljardenverliezen

“Tijdens de tweede helft van het voorbije decennium lieten de ticketprijzen in de Europese luchtvaart een daling met 39 procent optekenen”, merkt Geeroms nog op. “Tegen eind dit jaar zal dat prijsniveau daarentegen opnieuw 21 procent hoger uitkomen.”

“Dit leidt dan wel tot een fors hogere omzet, maar dat zal onvoldoende zijn om het jaar positief af te sluiten. Voor het derde opeenvolgende jaar zullen de Europese luchtvaartmaatschappijen dus miljardenverliezen moeten melden. Volgend jaar zal er mogelijk opnieuw van een break-even gewag kunnen worden gemaakt.”

Op langere termijn ziet Geeroms voor de luchtvaart nog meer uitdagingen. “De druk om te vergroenen wordt alsmaar groter”, voert hij aan. “Dat vraagt om enorme investeringen. Wij denken dat de spoorwegen voor de Europese luchtvaart een steeds grotere concurrent zullen worden.”

“In een relatief compact gebied met een hoge netwerkdichtheid heeft Europa een van de langste spoornetwerken ter wereld. Bovendien is het grootste deel van die verbindingen geëlektrificeerd. Daarmee zal de trein voor de luchtvaart een belangrijke disruptor worden.”

(ns)

Meer
Lees meer...
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ BERMAIN MAHJONG WAYS TANAM POHON BOCORAN MAHJONG TIPS AUTO WD JELAJAHI DUNIA MAHJONG WAYS 2 FITUR STRATEGI LANGIT JINGGA MAHJONG WAYS REZEKI TAK TERDUGA MELATI MEKAR MAHJONG WAYS UNTUNG GANDA MENCETAK SEJARAH BARU STRATEGI JITU MAHJONG WAYS 2 POLA TERBARU MAHJONG WAYS MAXWIN RAHASIA KEBERUNTUNGAN MAHJONG WAYS 2 RAHASIA MAHJONG WAYS 2 CARA MUDAH MENANG DI SLOT MAHJONG WAYS 2 CHEAT MAXWIN SLOT THAILAND BOCOR DUA POLISI DIDEMOSI KARENA PERAS UANG UNTUK MODAL MAIN SLOT ONLINE PELAKU PEMBUNUHAN SANDY PERMANA TERUNGKAP INGIN CURI UANG WD SLOT GACOR RAHASIA COIN STARLIGHT PRINCESS TEKNOLOGI DIGITAL SLOT 777 CARA MENANG TEKNIK TERBARU TIPS DAN TRIK MAXWIN DI GAME STARLIGHT PRINCESS TRIK JACKPOT SLOT OLYMPUS DENGAN POLA UNIK