EASA dringt aan op inspectie van Airbus A350-1000 na motorbrand

Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) heeft luchtvaartmaatschappijen opgedragen de motoren van Airbus A350-1000-vliegtuigen te inspecteren. Dit besluit volgt na een incident waarbij een motorbrand uitbrak in een toestel van Cathay Pacific.

Na een recente motorbrand in een Airbus A350-1000 van Cathay Pacific heeft de EASA opgeroepen tot snelle inspecties van de motoren van dit type toestel. Het agentschap benadrukt dat deze maatregel een voorzorgsmaatregel is, gebaseerd op de resultaten van het onderzoek naar het incident en de daaropvolgende controles door de betrokken luchtvaartmaatschappij.

De inspectie richt zich specifiek op de A350-1000, de grotere versie van de tweemotorige A350-vliegtuigen, die ongeveer 15 procent van de totale A350-vloot vormt. Luchtvaartmaatschappijen hebben de opdracht gekregen om binnen drie tot dertig dagen visuele controles en metingen uit te voeren op brandstofslangen. Hierbij hoeven geen onderdelen verwijderd te worden, tenzij er schade wordt vastgesteld.

Gevaar voor motorbrand

De motorbrand bij Cathay Pacific veroorzaakte aanzienlijke hitteschade aan de motorbehuizing en de kanalen die worden gebruikt voor omgekeerde stuwkracht tijdens de landing. Volgens het EASA bestaat er een risico op ernstigere motorbranden als de oorzaak niet snel wordt opgespoord en verholpen.

De EASA benadrukt daarom het belang van een snelle en grondige inspectie om verdere incidenten te voorkomen.

Reactie van Airbus en Rolls-Royce

De opdracht van de EASA komt in een tijd waarin de luchtvaartsector wereldwijd te maken heeft met strengere veiligheidseisen. Hoewel vliegtuigfabrikanten doorgaans technische ondersteuning bieden, kunnen toezichthouders zoals de EASA besluiten hun eigen maatregelen te nemen, onafhankelijk van de aanbevelingen van de fabrikanten.

Zowel Airbus als Rolls-Royce, de fabrikant van de motoren, hebben aangegeven samen te werken met de luchtvaartmaatschappijen en de EASA om verstoringen zoveel mogelijk te beperken. Luchtvaartmaatschappijen hebben echter hun bezorgdheid geuit over de gebrekkige communicatie. Ze hebben eveneens gevraagd om meer duidelijkheid over de getroffen toestellen en de beschikbaarheid van onderdelen.

Strenger toezicht in de luchtvaart

Deze oproep tot inspectie is een voorbeeld van de toenemende waakzaamheid van regelgevende instanties wereldwijd. Na een reeks incidenten in de luchtvaart is het veiligheidstoezicht verscherpt. Daarbij aarzelen toezichthouders niet om in te grijpen als ze denken dat het nodig is.

Meer
Lees meer...