Een gebroken hart? Hier zijn 9 trucjes om je liefdesverdriet te verwerken

Een gebroken hart? Hier zijn 9 trucjes om je liefdesverdriet te verwerken

Gedumpt worden is nooit een fijne ervaring. Je hebt het gevoel dat je wereld instort en dat je nooit je leven op de rails zal krijgen. Een mede-oprichter van Remente, een app die je motiveert en helpt bij het behalen van je doelen, heeft 9 trucjes gelost aan Business Insider om je zelfvertrouwen te herstellen en je glimlach terug te vinden.

1. Leer je eroverheen zetten

Oké, dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het is de eerste stap en dus de belangrijkste. Probeer herinneringen ophalen door foto’s van vroeger te bekijken zoveel mogelijk te vermijden. Je moet de bladzijde omslaan. Er liggen nog ontelbaar veel mooie kansen voor jou in het verschiet en je kan er niet van genieten als je het verleden niet achter jou laat.

2. Neem tijd voor jezelf

iStock

Een gebroken hart, de ideale gelegenheid om me-time te nemen, zegt David Brüdo, CEO en mede-oprichter van de app Remente. “Het is het perfecte moment om een nieuwe hobby te beginnen of een project dat je wegens tijdsgebrek aan de kant liet liggen, te beëindigen. De truc is om enkele avonden per week te reserveren om dingen te doen die je echt leuk vindt buiten het werk. Je zal je op slag beter voelen. Beloofd!

3. Neem je leven terug in handen

“Wanneer je in een situatie verzeild raakt waarover je geen controle hebt, zoals gedumpt worden, is het goed om je bezig te houden met zaken die je wel volledig in de hand hebt. Dat nieuwe project kan bijvoorbeeld je maaltijden klaarmaken voor de komende week zijn”, zegt Brüdo. Het idee is om zelf je leven te beheersen en niet proberen te ontsnappen aan de realiteit.

4. Probeer geen slechte gewoontes te kweken

Zo van die slechte gewoontes die aan het licht komen wanneer alles misgaat, we hebben ze allemaal. Dat gaat van sigaretten tot wijntjes drinken of de pot Nutella uitlepelen voor de TV. Oké, je zal je even “beter” voelen, maar op lange termijn zijn er geen voordelen. “Die dingen helpen je niet in het aanpakken of beheersen van je emoties, maar laten je even vluchten van het echte leven en veroorzaken een slecht gevoel”, legt Brüdo uit. Als de pot Nutella leeg is, zal je je sowieso alleen maar slechter voelen. Hou je bezig met activiteiten die je leuk vindt en concentreer je op dingen die je gelukkig maken.

5. Maak van je gezondheid een prioriteit

iStock

Geen beweging hebben en ongezond eten zijn nooit goed voor je lichaam, en na een break-up blijft dat hetzelfde. Probeer actief te zijn en wat meer te sporten. Endorfines komen vrij en dat zal je echt goed doen. Bovendien kan je nadien fier zijn op jezelf, wat je zelfvertrouwen dan weer een boost geeft.

6. Communiceer goed met anderen

Je wil niemand zien en sluit jezelf op. Dat is de eerste reflex na een break-up. Maar dat helpt je allesbehalve vooruit en maakt je uiteindelijk alleen maar triester. Babbelen is één van de sleutels tot genezing. Ga een glaasje drinken, spreek af met je vrienden, zo kan je ook eens aan iets anders denken. Je zal het sowieso niet volledig uit je gedachten kunnen zetten, maar je zal ten minste niet elke minuut van de avond aan hem denken, wat wel het geval zou zijn als je alleen zou zijn. Door wat meer buiten te komen, leer je bovendien nieuwe mensen kennen!

7. Probeer bezig te zijn met je bewustzijn

Na een gebroken hart, kan het moeilijk zijn om aan iets anders te denken. Je beseft het misschien niet, maar je laat negatieve en dwangmatige gedachten je geest beheersen. “Op zulke momenten kan je bewustzijn erg interessant zijn”, verklaart Brüdo. “Neem drie minuten om je te concentreren op je ademhaling en flashbacks om verder te kunnen met je leven.”

8. Concentreer je op de positieve dingen in het leven

iStock

Je ziet zonder twijfel alles in het zwart, maar probeer je te concentreren op alle dingen die wél goed gaan in je leven. Een leuke job, fijne vrienden, je geweldige familie, … Als je alles optelt, zijn er ongetwijfeld meer positieve dan negatieve aspecten in je leven. “Het goede vinden in een emotionele periode kan de negatieve ervaring omzetten in een positieve. De zware ‘bagage’ die je meedraagt transformeert naar een leerproces”, volgens Brüdo.

9. Wees geduldig

En om af te sluiten, geduld. Het staat vast dat een gebroken hart niet in één-twee-drie geneest. Opnieuw vertrouwen krijgen, vraagt tijd. Maar leuke activiteiten doen of nieuwe gewoontes maken, zal je helpen om het verleden achter jou te laten. En Brüdo concludeert als volgt: “Wanhoop niet als je van de ene op de andere dag geen verandering ziet, want het vergt tijd. Wanneer het moment aangebroken is, zal je je veel gelukkiger voelen.

Gesponsorde artikelen