In Canada gebeurde iets opmerkelijks: het eerste volledig elektrische, commerciële vliegtuig. Dat is een echte mijlpaal voor de luchtvaart. De vlucht duurde amper 15 minuten, maar de resultaten zijn veelbelovend. Het zal allicht nog twee jaar duren vooraleer de technologie verder uitgebreid kan worden.
In Vancouver in Canada steeg het eerste elektrische commerciële vliegtuig op. Het ging om een testvlucht die amper 15 minuten duurde. Maar de vlucht was in ieder geval succesvol. “Dit bewijst dat de commerciële luchtvaart die elektrisch is, kan werken”, vertelt Roei Ganzarski aan The Guardian. Hij is de CEO van het Australische ingenieurbedrijf magniX.
720pk
Het bedrijf ontwikkelende de motor van het vliegtuig en werkte daarvoor samen met de luchtvaartmaatschappij Harbour Air. Dat is een ferrymaatschappij die ongeveer een half miljoen mensen tussen twee nabijgelegen kuststadjes vervoert.
Ganzarski vertelde dat een elektrische motor ontzettend veel kosten kan uitsparen voor een vliegtuigmaatschappij. Bovendien stoot je ook nog eens geen schadelijke gassen uit voor het milieu wanneer je elektrisch vliegt. “Deze mijlpaal luidt een nieuwe manier van vliegen in.”
De commerciële luchtvaart is een van de meest schadelijke technologieën die de planeet vervuilen. En de vluchten blijven toenemen. De nieuwe ontwikkelingen op vlak van luchtvaart bewegen ook traag. Daarom is deze testvlucht zeker een mijlpaal.
Het vliegtuig in kwestie is maar liefst 62 jaar oud. De ingenieurs vervingen de originele motor met een elektrische motor van maar liefst 720pk. “Het toestel vloog nog altijd zoals zijn niet-elektrische voorganger. Maar de kracht van dit vliegtuig was ongezien. Ik moest zelf gas terugnemen”, vertelt Greg McDougall. Hij is de stichter en CEO van Harbour Air.
Minder onderhoud
McDougall deed een korte vlucht en cirkelde daarbij boven de internationale luchthaven van Vancouver. Ongeveer 100 omstaanders wilden het elektrische vliegtuig aanschouwen. Maar de vlucht zelf, die duurde amper 15 minuten.
“Ons doel is om heel onze vloot elektrisch te maken.” Buiten de kosten die een luchtvaartmaatschappij uitspaart op vlak van brandstof is er nog een groot voordeel. Elektrische motors hebben namelijk veel minder onderhoud nodig. Op die manier kan je al snel meer dan miljoenen uitsparen aan reparaties en controles.
Twee jaar wachten
Harbour Air zal waarschijnlijk nog minstens twee jaar moeten wachten vooraleer de rest van de vloot elektrisch kan worden. Het e-vliegtuig moet namelijk uitgebreider getest worden. En de motor moet ook een officieel certificaat krijgen.
De Canadese minister van Mobiliteit, Marc Garneau, is in ieder geval enthousiast. “Laten we hopen dat het elektrische vliegtuig slaagt voor alle testen. Dan kan het een trend zetten om milieuvriendelijker te vliegen.”
Een grote uitdaging aan elektrisch vliegen is de batterijduur. Het testvliegtuig kan maar 160 kilometer vliegen op één accu. Dat is niet ver, maar wel genoeg voor de korte pendelvluchten van Harbour Air. Ganzarski van magniX heeft in ieder geval vertrouwen in de technologie. “De afstand is momenteel nog niet denderend, maar we hopen wel een elektrische revolutie te ontketenen.”