Nieuw energiezuinig vliegtuig in 2030: Londen-Sydney in 4 uur tijd

Vliegtuig
GettyImages

Een vlucht naar Sydney nemen is geen pretje, tenzij je houdt van een 24 uur durende vlucht. Voor zij die vliegen absoluut vreselijk vinden, is er nu een lichtpunt gevonden. Binnenkort kan je namelijk op amper vier uur tijd van Londen naar Australië vliegen.

Niets vreselijker dan 24 uur lang in een vliegtuig zitten. Maar die tijden zijn binnenkort misschien wel voorbij. Wetenschappers zijn namelijk bezig met het ontwikkelen van een nieuw soort vliegtuig dat in amper vier uur tijd van Londen naar Sydney kan vliegen. De nieuwe technologie zou in 2030 beschikbaar moeten zijn voor commerciële vliegtuigen. Dat vertelt The UK Space Agency aan The Independent.

Sabre-techniek

De nieuwe motoren werden gemaakt op de universiteit van Oxford. Die krijgen de naam Sabre, wat staat voor Synergetic Air Breathing Rocket Engine. De CEO van het Space Agency, Graham Turnock, vertelde aan The Independent: “Als we de raketmotor volledig aan de praat krijgen, dan is het mogelijk om in Australië te geraken op amper vier uur tijd.”

Deze week stelde het bedrijf de raket voor tijdens het UK Space Conference congres in Wales. De motor is een hybride, waterstof, lucht-ademende raket, die op zo’n specifieke manier ontworpen is dat het toestel maar liefst twee keer zo snel kan vliegen als een Concorde.

Gekoeld helium

De raketten kunnen aan een snelheid vliegen van Mach 5.4. Door die hoge hypersonische snelheid evenaart de raket ongeveer vijf keer de snelheid van het geluid. Daardoor is het mogelijk om van Londen naar New York te vliegen in amper één uur tijd . Om dat voor elkaar te krijgen is het een hele opgave dat de motoren niet oververhit raken.

De Sabre-techniek maakt gebruik van gekoelde helium die ervoor zorgt dat de temperatuur van de raket niet de pan uit swingt. De hybride techniek van de raketten moet de motoren laten ‘ademenen’. De techniek van vliegtuigmotoren is in de laatste 70 jaar niet aangepast.

Midden 2020 moeten de eerste testen met de nieuwe raket beginnen in Denver, Colorado. Midden 2030 zouden de eerste commerciële vliegtuigen moeten opstijgen. Door de hydrotechnologie zijn de motoren een stuk groener én goedkoper dan de vliegtuigen nu.

Gesponsorde artikelen