Eerste TGV-toestel op pensioen: “Au revoir, Patrick!”

De allereerste Franse TGV is aan z’n afscheidstournee bezig. De TGV 01, zoals de hogesnelheidstrein officieel heet, begon in 1981 passagiers te vervoeren. Sindsdien legde het toestel zo’n 13,5 miljoen kilometer af.

De TGV 01, de allereerste Franse hogesnelheidstrein, was afgewerkt in 1978. Na een drietal jaar testritten, konden de eerste passagiers vervoerd worden. Sinds 1981 legde de TGV bijna 13,5 miljoen kilometer af, 13.478.014 om precies te zijn.

Mythisch

In het begin van z’n dienst, haalde het toestel zo’n 260 kilometer per uur. Een jaar later werd dat al opgetrokken tot 270 kilometer per uur. In de loop van z’n carrière werd “Patrick” (naar de zoon van de eerste bestuurder van het toestel) gemoderniseerd en haalde ie zo’n 300 kilometer per uur.

“Dit is een mythische trein”, vertelde één van de conducteurs van de Franse spoorwegen aan AFP. “Hij zet generaties en generaties kinderen aan het dromen. En hun ouders ook.”

Afscheidstournee

Speciaal voor z’n “tournée d’adieu” werd de TGV geschilderd in de kleuren waarin hij meer dan veertig jaar geleden van de band rolde.

“Patrick” is al sinds december vorig jaar niet meer in gebruik, maar is nu aan z’n afscheidstournee bezig. Op 29 februari en 1 maart houdt de TGV halt in Parijs en op 7 en 8 maart in Lyon. Na bijna veertig jaar dienst kan “Patrick” zich dan terugtrekken. Het toestel wordt een museumstuk.

Meer
Lees meer...