Ook jullie hebben wellicht al ettelijke uren doorgebracht met aanschuiven in je lokale gemeentehuis op zoek naar dat ene formulier. Of je hebt misschien zelfs al een dagje verlof moeten nemen om de fabuleuze uren van de dienst bevolking te kunnen halen. Dankzij de website ‘Mijn Dossier’ van de federale overheid zal dat niet meer nodig zijn.
Iedereen kent de horror van aanschuiven in het gemeentehuis. De rij is oneindig, de uren zijn vreemd, je hebt altijd het verkeerde document, dat kost dan nog eens veel te veel ook … en nu ben je dus van die miserie af. Want via een website die ‘Mijn Dossier’ heet, kan je zélf eindelijk documenten opvragen. Eigenlijk bestaat die website al even, maar ze was nogal ingewikkeld en weinig gekend. Er zijn ook een heel aantal documenten bijgekomen, zo’n tiental veelgevraagde attesten in totaal.
Hoe werkt het?
Eerst moet je je identificeren met je kaartlezer en eID. Daarvoor moet je wel eerst de software installeren. Nadien, eens je deftig geconnecteerd bent, kan je ‘Mijn Dossier’ aanklikken, waar je een aantal officiële documenten kan terugvinden. Geen wachttijd, geen file, en geen kosten meer. Driewerf hoera. Je kan natuurlijk nog op technische problemen botsen, maar laat ons er van uitgaan dat ook die bugs snel zullen verdwijnen.
Eens in ‘Mijn Dossier’ zal je drie widgets zien: Mijn gegevens, Mijn attesten en Mijn toepassingen. Je klikt op ‘mijn certificaten’ en vervolgens duid je gewoon het document aan dat je nodig hebt. Je ontvangt het dan in pdf.
Welke documenten kan je rechtstreeks krijgen?
- Bewijs van Gezinssamenstelling
- Bewijs van hoofdverblijfplaats en attest woonhistoriek
- Attest van nationaliteit
- Levensbewijs
- Bewijs van wettelijk samenwonen
- Attest van verblijf voor een huwelijk
- Laatste wilsbeschikking
- Uittreksel uit het bevolkingsregister
- Uittreksel uit het kiesregister