Het idee: een vrachtwagen van 176 ton met een laadvermogen van 240 ton omvormen tot een elektrisch voertuig. Dit alles met een batterij van 15 ton die in 30 minuten kan worden opgeladen. Een haalbaar project of een wilde fantasie?
Elektrisch monster van 176 ton: Brits ingenieursbedrijf heeft ontwikkeling elektrische mijntruck voltooid
Waarom is dit belangrijk?
De mijnbouwsector is een van de meest vervuilende sectoren, onder meer door de CO2-uitstoot van de zware dieselmachines die er worden gebruikt.In het nieuws: Het Britse ingenieursbedrijf WAE Technologies heeft de ontwikkeling van een elektrische mijntruck voltooid. Een eerste versie van het voertuig is al door mijnbouwbedrijf Fortescue aangekocht. Vorige week is de batterij van het kolossale voertuig aangekomen in Australië, waar het zal worden gemonteerd op het chassis van Liebherr’s T264 vrachtwagen.
Technische kenmerken:
- Het basismodel heeft een motor van 2.700 pk en een laadvermogen van ruim 360 ton.
- De elektrische vrachtwagen zou een batterij hebben van 1.400 kWh. Ter vergelijking: de batterij van een basis-Tesla heeft een vermogen van 60 kWh. De batterij heeft daarbij een gewicht van 15 ton en heeft een afmeting van 3,6 bij 1,4 en 2,4 meter.
- De gewichtstoename door de elektrische installatie zal worden gecompenseerd door de verwijdering van de motor, de benzinetank en andere elementen die normaal gezien deel uitmaken van de verbrandingsmotor.
- Echter, de eenmaal opgeladen accu van de vrachtwagen heeft een veel kleinere actieradius dan een standaard dieseltank. Een belangrijk kenmerk van het voertuig zal daarom het snelladen en het regeneratief remmen zijn.
- Idealiter fungeren deze elektrische trucks daarom in een productieketen waarbij de wagen ladingen op een hoger niveau ophaalt en op een lagere weer aflevert. Als een lege truck omhoog rijdt en later volgeladen, met 300 ton aan erts, weer afdaalt, kan de truck bij het afdalen – door op de motor te remmen – zijn accu weer opladen. Zo analyseerde het Nederlandse medium voor duurzame energie Wattisduurzam.
- Het medium geeft het voorbeeld van het Zwitserse merk eMining, dat een mijntruck heeft ontwikkeld die al volgens dit principe werkt.
Een grap?
Het detail: Maar, is zo’n machine wel haalbaar?
- Als de mijn – waar al het materiaal op de vrachtwagen wordt geladen – zich op een lager gelegen punt bevindt, ten opzichte van het afleverpunt, wordt de situatie bijzonder ingewikkeld. De volgeladen vrachtwagens moeten in dat geval de steile wanden van de mijn op kunnen rijden, waar veel motorkracht voor nodig is. Critici twijfelen of de huidige elektrische motoren hier sterk genoeg voor zijn.
- Er is ook de kwestie van de energie die nodig is voor het opladen van de voertuigen. Om de kolos op te laden zullen waarschijnlijk extra energiebronnen nodig zijn. Dit kan snel contraproductief blijken, als het bijvoorbeeld gaat om vervuilende kolen- of gascentrales die de energie opwekken. Dit geldt met name voor Australië, dat rijk is aan deze fossiele brandstoffen.
(fjc)