Binnenkort krijgt Elon Musk één van zijn grootste projecten van de grond. Tenminste: onder de grond, want The Boring Company heeft een stevig contract vast in Chicago. Dat zou het vertrouwen in Musk moeten terugbrengen, nadat hij vorige week negen procent van z’n personeelsbestand moest ontslaan.
Briljant, innovatief en zelfs charismatisch: het zijn drie adjectieven die je kan toepassen op Elon Musk, de man achter The Boring Company, SpaceX en CEO van Tesla. Maar kan hij ook winstgevend zijn? ’t Is een vraag die Musk steeds vaker moet beantwoorden, zelfs Tesla heeft nog nooit break-even gedraaid. Vorige week moest Musk daarom negen procent van z’n personeel laten gaan, maar nu heeft hij in dat andere bedrijf uitstekend nieuws.
Twaalf minuten
Want z’n elektrische auto’s mogen dan een niet al te democratisch prijskaartje hebben, het project waar hij met The Boring Company aan begint, zal dat wel zijn. The Boring Company gaat een hogesnelheidstreinconcept uitbouwen van Chicago naar de luchthaven van Chicago O’Hare International Airport. Er waren twee mededingers voor het contract, maar The Boring Company haalde het binnen.
Het project zou minder dan een miljard dollar gaan kosten en brengt passagiers in een soort pods aan topsnelheid van het centrum van Chicago naar de luchthaven. Momenteel doe je er in theorie veertig minuten over, in praktijk loopt dat vaak uit tot een uur. Maar met de taxi is een dure, vaak even trage optie. De hyperloop van Musk zou dat moeten terugbrengen naar twaalf minuten. Er kunnen zestien mensen in een pod,
More than 600 students from over 40 countries will demonstrate their Pod designs for a next-generation, high-speed transportation system. pic.twitter.com/Ys8zWyTUfm
— Hyperloop (@Hyperloop) 22 juni 2018
Vijftig dollar per rit
De hyperloop is een project waar Musk al even aan werkt, al zal het eindproject wellicht nog wat sneller gaan dan deze versie in Chicago. Maar op deze manier kan Musk toch al even tonen dat zijn technologie werkt. Belangrijk: deze keer zijn er geen overheidsinvesteerders betrokken, alles wordt privaat gesponsord. Aan een maximaal prijskaartje van 40 à 50 dollar per rit (goedkoper dan een taxi) zou het meteen een project zijn dat investeerders aantrekt. Al zullen die vlammenwerpers ook snel fondsen geworven hebben.
Er is nog geen officiële bevestiging dat The Boring Company de deal heeft, al bevestigde het boorbedrijf wel dat de gesprekken in de afrondende fase zitten. In de loop van de dag zou er ook bevestiging moeten komen uit Chicago. ’t Is een onverwachte move, uit Silicon Valley naar het binnenland, maar wel ééntje waarvan Musk hoopt dat het de 9% ontslagen van vorige week doet vergeten.