Emma Watson is vertrokken op promotour voor haar nieuwste film Beauty & The Beast, maar dat doet ze niet zomaar. De Britse actrice heeft een nieuwe account op Instagram opgericht waarin ze foto’s deelt van de outfits die ze draagt gedurende de ganse trip. Opschepperij? Helemaal niet, want met haar actie wil Watson ethisch verantwoorde kleding onder de aandacht brengen.
Met een foto op sociale media kondigde Emma Watson haar nieuwe project aan. Op de foto zien we de actrice die klaar is voor de start van de perstour. Het koffertje en de rugzak op de foto bevatten ongetwijfeld prachtige outfits.
Op de eerste foto op de nieuwe account van Emma krijgen we meer uitleg over haar outfit.
Eerste foto
Haar jas is van Stella Mc Cartney, het eerste luxueuze merk dat geen leder, veren of bont gebruikt, maar de voorkeur geeft aan gerecycleerde en ‘bosvriendelijke’ stoffen.
Haar jumper is van Filippa K, een Zweeds merk dat ook vooral stoffen hergebruikt, herstelt en recycleert.
De schoenen tenslotte zijn van Good Guys Don’t Wear Leather. Zoals de naam al doet vermoeden, gebruikt dit merk geen dierenproducten in zijn collecties.
Emma vermeldt dat ze alle info over de merken die ze draagt, heeft verkregen via Eco-Age, een adviesbureau dat ethische en duurzame waarden wil doorgeven aan de wereld.
Day one of the @beourguest press tour with Team Watson! I’ve started a new Instagram called "the_press_tour" so you can follow our journey. pic.twitter.com/PL1YPKxgj4
— Emma Watson (@EmmaWatson) 19 februari 2017
Voorbeeld
Emma Watson probeert al langer dan vandaag een toonbeeld te zijn voor de rest van de wereld. In 2015 promootte ze de documentaire The True Cost. Die gaat over de impact van de kledingindustrie op onze wereld door bijvoorbeeld het gebruik van pesticiden bij het maken van kledij en het zwaar onderbetalen van werknemers in lage loonlanden.
Uiteindelijk raakte Emma Watson zo geïnspireerd dat ze met het eerlijke merk People Tree in zee ging en een collectie kleren ontwierp. Daarvoor reisde ze zelfs naar Bangladesh om te zien waar en hoe de kleding werd gemaakt en om de mensen te ontmoetten die de kleding realiseren.
Bewust maken
Met haar project The Press Tour probeert Emma dus opnieuw om mensen bewust te maken van kledij. Via de Instagramaccount kan ze makkelijk veel mensen bereiken en hen even doen stilstaan bij de kledingstukken die ze dragen. Door het vermelden van de merken die ze zelf draagt, worden mensen doorverwezen naar websites die eerlijke en ethisch verantwoorde kledij verkopen. Een kleine moeite voor Emma, maar een mooi voorbeeld van hoe kleine stapjes ook een verschil kunnen maken.
Shout out to People Tree – a true #FairTrade pioneer! #WhoMadeMyClothes #EmmaWatson #AgentChange #WFTO pic.twitter.com/wVvOhnGGNK
— WFTO-ASIA (@WFTOASIA) 21 juni 2015