The Loft, de Amerikaanse versie van Loft die deze week in de VS in première ging, is unaniem door de Amerikaanse vakpers de grond in geboord. Niemand, maar dan ook niemand lijkt een goed woord over te hebben voor de film van Erik Van Looy. Een bloemlezing:
Volgens eentje van hen, Peter Sobczynski op rogerebert.com, de site van de legendarische filmcriticus Roger Ebert, die het succes van het Loft-verhaal bij ons niet snapt, komt het “misschien omdat de Belgen waarschijnlijk een pak meer vergevingsgezind zijn voor dit soort substandaard thriller”.
“Een zootje”
Sobczynski noemt de plot “a mess”, de dialogen zijn banaal, de karakters “paper-thin and universally unpleasant and uninteresting” en de ontknoping is “borderline laughable”.
Van Looy zegt hij “appears to be on autopilot the entire time, presumably out of sheer boredom, because there is not one cinematically interesting moment to be had”. En de acteurs? “The actors are pretty much coasting throughout as well for the most part with as little energy and enthusiasm as possible.”
“Zwak excuus voor een thriller”
Bill Gibron van Film Racket noemt The Loft “a lame excuse for a thriller which has been thoroughly defanged and downgraded in this wholly unnecessary U.S. remake”.
Gibson noemt het acteerwerk “acceptabel”, maar zijn conclusie is alweer behoorlijk vernietigend: “For something like The Loft to work, it has to be a lot more intelligent and intriguing than what’s on screen here. What we wind up with is horrible and hackneyed.”
1 op 10
JoBlo noemt het jammer dat “getalenteerde acteurs” in zo’n “mind numbing and dull feature” spelen. JoBlo verwijt Van Looy ook een gebrek aan eigen stijl en zegt dat hij alles wat hij doet “geleend” heeft bij andere filmmakers “with nothing really clever or original”.
JoBlo zegt aan het eind van de review niet te snappen waarom The Loft in de cinéma is uitgebracht en gewoon gedumpt werd in VOD-bibliotheken. Om de film vervolgens 1 op 10 te geven.
“Verouderde drek”
1 op tien is nog altijd beter dan 0 op 5, de score die The Loft krijgt van Joe Neumaier van de New York Daily News. Neumaier noemt The Loft een “so-called thriller” (zogezegd een thriller). De film “feels like decade-old dreck” volgens de criticus. Verouderde drek.
“Zoveel tekortkomingen”
Van Mark Dujsik krijgt The Loft anderhalf op vier. Hij zegt dat de film “nodeloos ingewikkeld is gemaakt”.
Kevin Carr van 7M Pictures heeft ook anderhalf in petto, maar dan wel op vijf. “Er zijn zoveel tekortkomingen aan The Loft dat het onmogelijk wordt om ze te negeren en te focussen op de goeie elementen”, schrijft hij. Zijn conclusie is dat The Loft “passive and forgettable” is.
“Belgische wafel van hotdogbrood”
Alonso Duralde van The Wrap is al even vernietigend als de anderen. “Deze film lijkt te zijn vertaald uit het Nederlands naar het Esperanto en dan naar het Engels”, schrijft hij. Volgens hem is de film het equivalent van een Belgische wafel gemaakt uit deeg voor hotdogbroodjes. Een “silly chamber piece” dat “je alleen maar doet geeuwen”.
“Slechte one night stand”
William Goss van The Austin Chronicle schrijft dat Van Looy met The Memory of a Killer in 2003 wél indruk maakte, maar dat het “niet te verwonderen is dat deze versie van The Loft vier jaar op het schap bleef liggen”. Hij noemt de film “iets dat je wil vergeten zoals een slechte one night stand” en geeft ‘m 2 op 5.
“Moge hij in vrede rusten”
Volgens Andrew Lapin van NPR “mist The Loft geen enkele kans om een valse noot te slaan”. ‘The Loft heeft drie jaar in het filmvagevuur doorgebracht omdat er met studio’s en releasedata werd geschoven. Moge hij nu in vrede rusten’, besluit hij.
Roger Moore van de LA Times noemt The Loft “just a cheap knock-off”, met “characters we don’t care about, suspense we don’t feel”. Hij bestempelt de film als “Hitchopying”, een poging om Hitchcock te doen, maar: “The Master of Suspense would hardly let his label be slapped on that”.Volgens de site Rotten Tomatoes, die reviews van films bundelt en ook een algoritme heeft, de Tomatometer, die een score geeft, staat The Loft momenteel, na 17 reviews op 0 procent, wat betekent dat er geen enkel positieve recensie is. De gemiddelde score van de film is 2,3 op 10.