Europese hotels in opstand tegen Booking: “Oneerlijke praktijken ondermijnen onze sector”

Meer dan 10.000 Europese hotels hebben juridische stappen ondernomen tegen online reisgigant Booking. Ze klagen over oneerlijke praktijken zoals de “beste prijs”-clausule en hoge commissies, die volgens hen hun inkomsten onder druk zetten. Tegelijkertijd blijven consumenten massaal gebruikmaken van platforms zoals Booking, Airbnb en TripAdvisor vanwege het gemak en de lage prijzen.

De hotelindustrie ligt al jaren in de clinch met online boekingsplatforms. Vooral Booking.com – dat in Europa een dominante positie heeft – krijgt de wind van voren. De aanleiding: contractuele verplichtingen die hotels zouden dwingen om hun laagste prijzen exclusief via het platform aan te bieden.

Volgens de hotels leidt die zogenaamde “beste prijs”-clausule tot oneerlijke concurrentie en financiële verliezen. De aanklacht komt van meer dan 10.000 hotels in Europa, die de platformgigant voor de rechter dagen. Ook de hoge commissies die Booking aanrekent – soms tot 25 procent per reservatie – zijn een doorn in het oog van veel hoteliers. Ze vinden dat hun marges daardoor ernstig onder druk komen te staan.

Consumenten blijven fan van het gemak

Ondanks de kritiek vanuit de sector, blijven reizigers massaal boeken via sites zoals Booking, Airbnb, Abritel en TripAdvisor. Uit een onderzoek van Cetelem voor Le Parisien blijkt dat de helft van de Franse reizigers in 2021 gebruikmaakte van deze platforms.

Vooral jonge mensen geven de voorkeur aan het gebruiksgemak en de mogelijkheid om snel prijzen te vergelijken. Loyaliteitsprogramma’s, kortingen en samenwerkingen met luchtvaartmaatschappijen zorgen bovendien voor extra aantrekkingskracht.

Veel gebruikers zijn zich bewust van de mogelijke nadelen – zoals verborgen kosten of een gebrek aan persoonlijke service – maar kiezen toch vaak voor de digitale weg vanwege snelheid en efficiëntie.

Hotels slaan terug

De hotels leggen zich niet zomaar neer bij de situatie. In juli heeft het Franse Directoraat-Generaal voor Mededinging, Consumentenzaken en Fraudebestrijding (DGCCRF) Booking al onder druk gezet. Het platform kreeg zes maanden de tijd om zich in regel te stellen met de Europese wetgeving.

De Franse toezichthouder verwijt Booking onder meer dat het zijn algoritmes niet transparant maakt en dat het contractuele afspraken met hoteliers schendt.

Meer
Lees meer...