De export van Zwitserse horloges liet tijdens de maand juli opnieuw een groei optekenen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Daarbij werden bijna nieuwe recordniveaus opgetekend. Dat blijkt uit een rapport van de Federation of the Swiss Watch Industry.
Gewag werd gemaakt van een omzet van 2,2 miljard Zwitserse frank (2,3 miljard euro). Dat betekende een stijging met 8,3 procent tegenover dezelfde maand vorig jaar. Daarmee werd de grootste export van Zwitserse horloges opgetekend sinds zijn recordniveau in oktober acht jaar geleden.
De groei werd volgens de experts van de Zwitsers horlogefederatie vooral gedragen door een explosieve toename van de vraag naar dure uurwerken van merken zoals Rolex, Omega en Vacheron Constantin.
Lockdowns
De sterke stijging van de vraag naar luxehorloges is volgens de specialisten in belangrijke mate gelinkt aan de uitbraak van de coronapandemie. De wereldwijde gezondheidscrisis leidde tot massale lockdowns, waarbij de bevolking gedurende langere periodes verplicht werd thuis te blijven.
Deze opgelegde beperkingen zette een aantal kapitaalkrachtige consumenten aan op zoek te gaan naar nieuwe bestedingen. Daarbij kwamen velen uit bij luxehorloges van merken zoals Rolex, Omega, Audemars Piguet of Patek Philippe.
De export van Zwitserse horloges naar de Verenigde Staten steeg in juli van dit jaar met 13,5 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De Verenigde Staten hadden vorig jaar China ingehaald als grootste exportmarkt voor de Zwitserse horlogesector en behielden ook nu die status.
Ook in China herstelde de vraag zich echter naarmate de lockdowns werden versoepeld. Er kon opnieuw een groeiende verkoop worden geregistreerd, waardoor het Aziatische land zijn positie als tweede exportmarkt voor Zwitserse uurwerken kon behouden.
“De exportcijfers waren veel beter dan verwacht”, beklemtoonde Jean-Philippe Bertschy, analist bij de Zwitserse investeringsgroep Vontobel, die met een lichte daling rekening had gehouden.
“De prijzen voor luxehorloges op de tweedehandsmarkt zijn – onder meer als gevolg van de crash van de cryptomunten en het waardeverlies van vele aandelen – weliswaar gedaald, maar de exportcijfers van de maand juli moeten de sector toch een geruststellende boodschap overmaken.”
Omega MoonSwatch
Horloges met een prijs van meer dan 500 frank stuurden de exportgroei aan. Die categorie vertegenwoordigde meer dan een derde van de uitgevoerde volumes en 95 procent van de totale waarde van de export.
Bij de uurwerken met een waarde tussen 200 frank en 500 frank werd anderzijds een waardedaling met 29,2 procent genoteerd. Dat betekende een verderzetting van een beweging die tweeënhalf jaar geleden werd ingezet.
De waarde van de export van horloges met een prijs van minder dan 200 frank liet daarentegen in waarde een stijging met 5,3 procent noteren. Dat betekende een zesde maand op rij met een positieve evolutie. Dit succes moet volgens de analisten wellicht in belangrijke mate worden toegeschreven aan het succes van het samenwerkingsprogramma Omega MoonSwatch van de Swatch Group.
Met uitzondering van Hongkong, Zuid-Korea en Japan, kende de export op de meeste grote markten in Azië en Europa een dubbelcijferige groei. “De sterke vraag die na de coronapandemie kon worden opgemerkt, zet zich verder door”, stelde Luca Solca, analist bij het bureau Bernstein, in een commentaar op de cijfers.
Solca waarschuwde wel dat een eventuele vertraging van de vraag naar horloges niet in de eerste plaats in de export zal worden opgemerkt. “Zwitserse horloges worden vooral langs groothandelskanalen verkocht”, verduidelijkte hij.
“Er is een vertraging tussen bestellingen en leveringen. Daarom zal een eventuele achteruitgang van de vraag eerst door de retailers worden ervaren. Pas daarna zou een dergelijk fenomeen zich eventueel ook in de export kunnen manifesteren.”