Facebook gaf Netflix en Spotify toegang tot onze privéberichten zonder toestemming

Facebook gaf Netflix en Spotify toegang tot onze privéberichten zonder toestemming

Facebook gaf techbedrijven, waaronder Netflix en Spotify, de toegang tot de privégesprekken van alle gebruikers zonder dat die daar toestemming voor gegeven hadden.

Het nieuws werd gebracht door de Amerikaanse krant New York Times op basis van interne documenten en gesprekken met vijftig voormalige Facebookmedewerkers.

Facebook deelde de privéchats als onderdeel van een overeenkomst met de bedrijven. Facebook beweert nu dat die techbedrijven zonder toestemming en privacyproblemen de data en gesprekken mochten lezen, omdat ze als een verlengde van Facebook beschouwd worden.

Vallen uit de lucht

Ook de Royal Bank of Canada had dit privilege. Bovendien konden de bedrijven alle participanten in een chatgroep zien. Normaal hebben enkel service providers toegang tot die data. Een woordvoerder van Facebook wijst erop dat er geen bewijs is dat een van deze Facebookpartners misbruik heeft gemaakt van de data. Het nieuws wordt niet ontkend.

Bovenstaande bedrijven kregen de toegang al in 2010, voor Facebook Messenger bestond. Netflix en Spotify reageren dat ze zich niet bewust waren van de toegang. De Canadese bank ontkent het nieuws. Het is trouwens nog steeds mogelijk om via Facebook Messenger tracks van op Spotify te delen.

(Zelfs Apple-CEO Tim Cook pleit nu voor overheidsregulering voor databescherming.)

Reactie Netflix

“Door de jaren heen hebben we geprobeerd om Netflix socialer te maken”, laat Netflix in een reactie weten. “Eén voorbeeld is hoe we in 2014 leden toegelaten hebben om series en films aan hun Facebook-vrienden aan te raden via Messenger of Netflix. Het was nooit echt populair dus we schaften het af in 2015. We hadden nooit de toegang tot privé chatberichten op Facebook en we vroegen die toestemming ook niet.”

Ook Apple

Facebook heeft nog vergelijkbare contracten met andere grote bedrijven. Apple heeft bijvoorbeeld de bevoegdheid om contacten en agendapunten van Facebook binnen te halen eenmaal een gebruiker is ingelogd, uiteraard zonder toestemming van de gebruikers.

Apple reageert echter dat het niet op de hoogte is. Een woordvoerder benadrukt aan de New York Times dat de data op de telefoons van gebruikers blijven.

(Onlangs raakte nog bekend dat Facebook betaalde om negatief nepnieuws te laten verspreiden over Apple en Google.)

Amazon en Microsoft

Facebook stuurde ook namen en contactinformatie van gebruikers door naar de webgigant Amazon. Aan deze samenwerking en datatransacties zou binnenkort een einde komen. Amazon wou niet onthullen wat ze met de gegevens doen.

Ook met Microsoft was er een deal. De pc-producent mocht zonder toestemming de namen en profielinformatie van vrienden van gebruikers zien. Die informatie werd ingezet voor de zoekmachine Bing die een onderdeel in van Microsoft.

(In september raakte nog bekend dat Facebook het nummer “waarmee je jezelf extra beveiligt” doorspeelt aan adverteerders.)

Zoveelste keer

Facebook kwam eerder al meermaals in opspraak door meerdere dataschandalen. Begin 2018 bleek dat het databedrijf Cambridge Analytica informatie en gegevens van Facebookgebruikers gebruikt had om psychologische profielen van gebruikers op te stellen. Aan de hand daarvan werd gerichte, politieke reclame voor de verkiezingscampagne van Donald Trump getoond. In de aanloop naar de Amerikaanse ‘midterm-verkiezingen’ verwijderde Facebook 30 Facebook- en 85 Instagramaccounts die nepnieuws verspreiden.

Facebook-CEO Mark Zuckerberg moest zich in het voorjaar van 2018 verantwoorden in het Amerikaanse Congres en in het Europees parlement.

(Dit is de echte reden waarom jij en 90 miljoen anderen opnieuw moesten inloggen op Facebook.)

Gesponsorde artikelen