De Amerikaanse autobouwer Ford Motor mag in het Verenigd Koninkrijk op een aantal geselecteerde routes zijn zelfrijdende technologie BlueCruise inzetten. Daarover heeft de constructeur van het Britse ministerie van Transport een licentie gekregen.
Auto’s die met Blue Cruise zijn uitgerust zullen hierdoor autonoom kunnen optrekken, remmen, sturen en van rijstrook veranderen. De autobestuurder dient echter ten alle tijde de aandacht op het verkeer te houden en moet kunnen ingrijpen wanneer er problemen zouden kunnen dreigen.
Waarom is dit belangrijk?
In het Verenigd Koninkrijk is inmiddels op autostrades in Engeland, Schotland en Wales een route van in totaal 2.300 mijl voorzien waar de technologie BlueCruise van Ford kan worden gebruikt. Deze trajecten zullen als Blue Zones worden aangeduid. In eerste instantie wordt het gebruik van BlueCruise echter uitsluitend voor de nieuwste generatie van de elektrische Ford Mustang Mach-E voorbehouden.
Tweede niveau: BlueCruise behoort tot het tweede niveau zelfrijdende technologieën en kan worden vergeleken met Autocar van Tesla of Super Cruise van General Motors.
De technologie van Ford is in Noord-Amerika al twee jaar beschikbaar. In dat tijdsbestek hebben meer dan 190.000 voertuigen van Ford en Lincoln met de technologie ruim 60 miljoen mijl in de Verenigde Staten en Canada afgelegd.
Er is wel een aanzienlijke investering nodig om BlueCruise te kunnen gebruiken. Een nieuwe Mustang Mach-E kost immers ongeveer 50.750 pond.
Het gebruik van BlueCruise kost, na een gratis proefperiode van negentig dagen, de autobestuurder bovendien 17,99 pond per maand.
Ford merkt wel op met de regelgevende instanties samen te werken om ook een aantal eerdere modellen met BlueCruise te kunnen uitrusten.
De Mustang Mach-E heeft een maximumsnelheid van 80 mijl per uur en gebruikt vijf radars om de positie en snelheid van andere voertuigen op de weg te detecteren en te volgen.
Controle van autobestuurder: Om BlueCruise te laten functioneren moet de bestuurder echter op elk moment de controle over het voertuig kunnen overnemen en zich volledig bewust zijn van wat er gaande is.
Voor dat doel gebruikt het systeem van de auto een infraroodcamera die onder het instrumentenpaneel is geplaatst en de oogopslag en hoofdhouding van de bestuurder – zelfs wanneer hij een zonnebril draagt – controleert.
Dit moet ervoor zorgen dat de aandacht van de chauffeur op de weg gericht blijft. Hij mag zijn mobiele telefoon niet gebruiken en geen activiteiten uitvoeren die de aandacht van de weg afleiden.
Wanneer het systeem signalen van onoplettendheid opvangt, verschijnen er waarschuwingsberichten in het instrumentencluster, gevolgd door audio-waarschuwingen en een activering van de remmen.
Indien hierop geen reactie volgt, zal de auto uiteindelijk volledig afremmen, terwijl hij ondertussen de controle over het stuur houdt.
Dergelijke acties zullen ook worden ondernomen wanneer de chauffeur bij het verlaten van een Blue Zone niet voldoende snel zijn handen opnieuw op het stuurwiel legt.
Veiligheid: Hoewel zelfrijdende technologie momenteel een niche vertegenwoordigt, wordt verwacht dat tegen het midden van volgend decennium 40 procent van de nieuwe wagens in het Verenigd Koninkrijk over dergelijke mogelijkheden zou kunnen beschikken.
“De nieuwste geavanceerde rijhulpsystemen maken het rijden soepeler en gemakkelijker, maar ze kunnen ook helpen de wegen veiliger te maken door de kans op fouten van bestuurders te verkleinen”, benadrukte Jesse Norman, de Britse minister voor Transport.
Lisa Brankin, managing director van Ford in Groot-Brittannië en Ierland, waarschuwde wel dat bij ongevallen de bestuurder nog steeds volledig aansprakelijk is, aangezien de technologie geen autonoom rijden vertegenwoordigt en de chauffeur verantwoordelijk voor de controle blijft.
Het gespecialiseerde onderzoeksbureau Thatcham Research wijst er tevens op dat BlueCruise geen zelfrijdende mobiliteit vertegenwoordigt, maar wel een volgende stap betekent in de ondersteuning van de autobestuurder.
“Uniek is dat autobestuurders voor de allereerste keer hun handen van het stuur mogen halen”, stipt Tom Leggett, specialist voertuigtechnologie bij Thatcham, aan. “De ogen van de chauffeur moeten echter steeds op de weg gericht blijven.”
Het meest geavanceerde systeem dat momenteel op de markt kan worden gevonden, is volgens experts Drive Pilot van Mercedes-Benz.
“Dat systeem stelt de autobestuurder zijn handen van het stuur te halen en zich op een andere bezigheid – met inbegrip van het bekijken van video’s – te concentreren”, geven de specialisten aan.
“Maar Drive Pilot werkt alleen op een aantal afgesloten sites en functioneert uitsluitend bij lagere snelheden.”
Tot nu toe is het systeem alleen maar in Duitsland en de Amerikaanse staat commercieel op de markt verkrijgbaar.