Friends is dit jaar vijfentwintig jaar oud. En dat zullen we geweten hebben. Overal ter wereld werden “verjaardagsfeestjes” georganiseerd. Die werden ingevuld op elke manier waar je ook maar aan kan denken. Hét hoogtepunt zou een marathon worden, die Warner Bros. zelf organiseerde. Maar dat is – zacht uitgedrukt – een beetje anders uitgedraaid.
Nederlandse Friends-fans trokken afgelopen weekend massaal naar de bioscoop. Daar werd namelijk een unieke marathon van hun favoriete sitcom gedraaid. Maar dat die niet helemaal verlopen is zoals Warner Bros. aangekondigd had, is een understatement.
Fans voelen zich bedrogen
Heel wat bezoekers klaagden op sociale media over de marathon. Want voor de vijfentwintigste verjaardag van Friends beloofde maker Warner Bros. “iconische afleveringen, exclusieve interviews en nooit eerder vertoonde beelden”.
Maar fans voelden zich bedrogen door de realiteit van het evenement. De afleveringen die daar getoond werden, waren volgens hen willekeurig en helemaal niet “de meest iconische”. Op sociale media verschenen heel wat opmerkingen dat fans even goed thuis de afleveringen via Netflix hadden kunnen bekijken.
Meeklappen
“Oké, laten we eerlijk zijn”, schreef een bezoeker bij haar foto’s, “dit was niet zo goed. Het enige leuke eraan was het gezelschap en de mensen die meeklapten met de theme song.”
Vreemde reclamespotjes
Een andere fan woonde de marathon in haar speciale Friends-outfit bij. Zij noemde het evenement The One With The Many Disappointments (de marathon kreeg officieel de naam The One With The Anniversary).
“De enige “nooit vertoonde beelden” die we te zien kregen leken wel vijf minuten durende vreemde reclamespotjes, waarin we eigenlijk gewoon Jennifer Anniston zagen die koffie schonk”, schreef ze bij haar foto.
Verschillende bioscopen in Nederland kregen klachten binnen van teleurgestelde fans. Maar volgens hen was het Warner Bros. zelf die de voorstelling in elkaar had gestoken. Bioscoopketen Pathé was de eerste die met een compensatie op de proppen kwam.
Alle bezoekers krijgen daar bij een volgend bezoek een gratis drankje en een gratis portie popcorn aangeboden. De reacties op de compensatie zijn gemengd. Sommige fans zijn kwaad, omdat ze met die vergoeding niets kunnen doen, zolang ze geen nieuw kaartje kopen. Anderen zijn wel tevreden, want Pathé is helemaal niet verplicht om hen iets aan te bieden.
In de reacties op het bericht wees een andere bezoeker erop dat Kinepolis nog helemaal niets had laten weten. De bioscoopketen reageerde snel dat ook haar klanten een compensatie zouden krijgen. De keten biedt nu teleurgestelde fans een gratis filmkaartje aan.