Bart De Pauw pakte het in z’n communicatieoorlog met de VRT wel erg professioneel aan. Hij nam communicatiebureau Whyte in dienst, dat zich specialiseert in crisiscommunicatie. De ‘spontane video’, die De Pauw meteen na het schrappen van z’n programma online zette, is gemaakt samen met dat bureau. En opvallend: plots doken er ook afgelopen week een pak nieuwe accounts op Twitter op, die allemaal De Pauw steunden en de VRT aanvielen.
Hoe ‘spontaan’ was Bart De Pauw zijn verontwaardiging, z’n radeloosheid, z’n onbegrip afgelopen week, toen hij zelf een filmpje online zette om te vertellen dat de VRT z’n programma op zondagavond geschrapt had en z’n contract niet verder verlengde? Helemaal niet zo blijkt. Want vorige week donderdag was De Pauw tot in de puntjes voorbereid, toen de VRT hem opbelde om te melden dat z’n programma niet langer uitgezonden zou worden. Hij had in de periode daarvoor twee forse gesprekken gehad met de openbare omroep, om hem te duiden op het ernstige probleem dat de VRT had met z’n gedrag.
De Pauw gooide na het telefoontje van de VRT donderdag meteen het filmpje online dat hij zorgvuldig had voorbereid, samen met Whyte, een PR-bureau dat specialiseert in crisiscommunicatie. Dat schrijft De Standaard. Volgens de krant is het Eveline De Ridder, de specialiste van Whyte, die De Pauw bijstond om de videoboodschap te maken.
VRT aanvallen, op alle mogelijke manieren
De video was een frontale aanval op de VRT, waarbij De Pauw z’n onschuld uitschreeuwde én tegelijk de openbare omroep verweet z’n proces meteen te maken en waarbij hij geen faire kans had gekregen om zich te verdedigen.
Heel opvallend: op Twitter kreeg De Pauw in die dagen ook erg veel bijval. Het kwam ondermeer van een aantal vreemde Twitteraccounts, die schijnbaar allemaal volledig nieuw op het sociale mediaplatform waren, maar wel allemaal spontaan erg vakkundig aan het tweeten gingen en de VRT viseerden, terwijl ze De Pauw verdedigden. Die accounts zijn fake, zo zegt expert Kenny Vermeulen in De Standaard. Hij spreekt van “een twintigtal accounts”.
“Ze zijn allemaal heel recent aangemaakt, sommige pas in november. Ze hebben weinig of geen volgers en hun profiel is leeg. De profielfoto duikt nergens anders op het internet op en er zijn geen Facebookaccounts van terug te vinden. Vanuit al die accounts werden alleen tweets verstuurd over Bart De Pauw. De grote meerderheid van de tweets verdedigt hem, sommige zijn neutraal, maar er is er geen die De Pauw of zijn gedrag op de korrel neemt. Meestal stond de hashtag #bartdepauw vooraan in de tweets. Het gaat daarbij echt om een stramien.”
Voor alle duidelijkheid: bewijzen dat die accounts van bij De Pauw of het communicatiebureau komen, zijn er niet. Maar de expert noemt het wel “opmerkelijk”, dat plots zo massaal en professioneel getweet werd op die manier. Daarin zit duidelijk een patroon, waarbij De Pauw zoveel mogelijk steun moest krijgen, en de openbare omroep de klappen moest incasseren.
“Op geen enkele manier betrokken”
Ondertussen reageerde het communicatiebureau op de aantijgingen in een persbericht. “We hebben niet de gewoonte om toelichting te geven bij het werk dat we voor onze klanten verrichten”, schrijft het communicatiebureau. “We wensen in dit geval wel duidelijk te maken dat we op geen enkele manier betrokken zijn bij de ‘vreemde Twitteraccounts’ waarvan sprake.” “Het zou ook niet in onze deontologie passen, en indruisen tegen de regels van goede en verantwoorde communicatie, om dergelijke tactiek toe te passen”, besluiten ze.
Er loopt momenteel een gerechtelijk onderzoek naar de zaak. De Pauw excuseerde zich uiteindelijk via z’n advocaat.