Amerikaanse bedrijven nemen steeds vaker afscheid van hun jongste werknemers, de zogenaamde Generatie Z. Volgens een grootschalig onderzoek van het data-analyseportaal Intelligent.com heeft 60 procent van de ondervraagde werkgevers recent Gen Z-werknemers ontslagen. De reden? Een gebrek aan werkethiek, professionele houding en communicatievaardigheden. Maar is deze generatie echt zo problematisch, of ligt de oorzaak elders?
Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 75 procent van de werkgevers hun ervaring met Gen Z-werknemers als onbevredigend beschouwt. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt jonge werknemers ongemotiveerd. Daarnaast gaf 46 procent aan dat hun houding niet professioneel genoeg is, en 39 procent klaagt over gebrekkige communicatievaardigheden.
Niet alleen werkhouding en vaardigheden liggen onder vuur, ook de kledingstijl van jonge werknemers wordt vaak bekritiseerd. Werkgevers klagen over outfits die niet zouden passen binnen een professionele omgeving, zoals crop tops, pyjamabroeken en minirokjes.
Kritiek ook vanuit het onderwijs
Niet alleen werkgevers, maar ook docenten merken problemen op bij Gen Z. Op platforms zoals Reddit melden hoogleraren dat studenten minder werkethiek en verantwoordelijkheidsgevoel tonen dan voorgaande generaties. Ze zouden vooral theoretische kennis hebben, maar missen de zachte vaardigheden en praktijkervaring die nodig zijn op de werkvloer.
Niet iedereen is negatief
Toch zijn er ook positieve geluiden. Scott Baradell, CEO van een marketingbedrijf uit Dallas, ziet juist kansen in Gen Z. Volgens hem zoekt deze generatie naar meer dan alleen een baan: ze willen impact maken. Dit kan bedrijven helpen om innovatiever en socialer te worden.
Ook Karla Trotman, ondernemer uit Pennsylvania, benadrukt dat bedrijven zich moeten aanpassen aan de nieuwe generatie. Flexibele werktijden en thuiswerkmogelijkheden kunnen helpen om jonge werknemers beter te motiveren en te behouden.
Carrièreadviseur Huy Nguyen heeft enkele tips voor Gen Z-werknemers die zich willen bewijzen: toon initiatief, stel slimme vragen, vraag actief om feedback en blijf positief. Zo kunnen ze een sterke reputatie opbouwen en de vooroordelen over hun generatie ontkrachten.