De zoektocht naar vlucht MH370 van Malaysia Airlines gaat onverminderd voort. Voorlopig leverde dat echter nog geen resultaat op. De slechte weersomstandigheden en ruwe oceaan zullen daar waarschijnlijk veel mee te maken hebben. Een schip dat ooit in het zoekgebied verdween, werd pas 66 jaar later gevonden.
De Australische premier Tony Abbott heeft nogmaals verklaard dat de autoriteiten “alles wat ze hebben” te gebruiken in de zoektocht naar de verdwenen Boeing 777 van Malaysia Airlines. De zoektocht spitst zich momenteel toe op een gebied zo’n 2.500 kilometer ten zuidwesten van de havenstad Perth. Het slechte weer en woeste zee – er is sprake van golven tot zes meter hoog – maken die zoektocht nog moeilijker.
De zoektocht spitst zich dan ook toe op een van de meest desolate plekken ter wereld, ver weg van land of beschaving. Voor Australië doet het de herinneringen aan het oorlogsschip HMAS Sydney terug opflakkeren. Dat schip verdween in 1941 zonder enig alarmbericht van de aardbol, ondanks een grote zoektocht. Het wrak werd uiteindelijk bijna 67 jaar later op de bodem van de oceaan teruggevonden.
Bekendste oorlogsschip
Op 21 november 1941 werd een eerste keer alarm geslagen, een dag nadat de HMAS Sydney in een Australische haven had moeten aanmeren. Er zijn nooit alarmsignalen aangekomen, het schip was nog nergens in de buurt gespot, en er kwam geen reactie op vragen. Het in die tijd bekendste oorlogsschip van Australië was verdwenen. Eerst werd nog aan technische problemen gedacht, maar op 23 november werd een reddingsvlot met Duitse schippers gespot door een ander Australisch oorlogsschip.
Dat was het sein om reddingsvliegtuigen uit te sturen van de RAAF Pearce-luchtmachtbasis, dezelfde die ook nu gebruikt wordt in de zoektocht naar MH370. Zij vonden echter geen spoor van het schip. Hoge golven, sterke wind en snelle zeestromen hadden alle brokstukken waarschijnlijk verzwolgen. Intussen werden de Duitse overlevenden ondervraagd, en blijkbaar zijn ze in een vuurgevecht met de Sydney verzeild geraakt. Beide schepen maakten water, en zijn volgens de Duitsers gezonken. De volgende dag vertrokken opnieuw zeven vliegtuigen naar het zoekgebied van 290 op 650 kilometer. Schepen moesten hun route aanpassen om te speuren naar brokstukken. Maar helaas. Tot 29 november werd met man en macht gezocht, maar er werd enkel een klein reddingsbootje gevonden, zonder inzittenden.
Sonar
Drie maanden later werd een uitgedroogd lichaam gevonden op een rottend reddingsvlot op de kust van Christmas Island. De man werd daar ook begraven, maar nadien namen de Japanners het eiland in, waardoor alle gegevens verloren gingen. Pas in 2006 vonden onderzoekers het lichaam terug, en uit DNA-onderzoek is gebleken dat het inderdaad om een bemanningslid van de HMAS Sydney ging.
Nog later, in maart 2008, werd het wrak van de Sydney dan toch eindelijk gevonden. De versleutelde coördinaten in het dagboek van de Duitse kapitein werden ontcijferd, en een schip met sonarapparatuur werd uitgestuurd. Die vond al snel het Duitse schip, twee kilometer onder de zeespiegel en 185 kilometer van het Australische vasteland. Zo’n 19 kilometer van die plaats werd ook de Sydney gevonden.
Laat ons hopen dat de zoektocht naar MH370 niet zoveel jaar in beslag zal nemen.