Bij een dagje zee hoort een ritje met een gocart, maar dat loopt niet altijd goed af. In de zomermaanden krijgt de spoeddienst van Oostende elke dag bezoek van een gocart-slachtoffer. In Oostende geldt een gedoogbeleid, maar in andere kustgemeenten zijn gocarts, segways en hoverboards verboden. Een duidelijke regel voor alle kustgemeenten is er niet.
Kevin Mollet, woordvoerder van het Damiaanziekenhuis in Oostende maakt zich zorgen om het hoge aantal gocart-slachtoffers: “Op de spoeddienst krijgen we één of twee slachtoffers per dag. In de meeste gevallen gaat het om lichte verwondingen aan de ledematen, zoals kneuzingen of schaafwonden door een aanrijding met een gocart. In sommige gevallen leidt het ook tot breuken.” Hij vertelt aan Het Laatste Nieuws dat mensen in vakantiestemming zijn en de gevaren minder goed inschatten. “Voorzichtig zijn en het gezond verstand gebruiken op de zeedijk is steeds de boodschap,” zegt Mollet, maar niet alle burgemeesters vertrouwen hun badgasten. Op de ene dijk mag je stapvoets rijden, op de andere zijn gocarts verboden.
Vriendinnen en ik hebben ooit eens leerkrachten omver gereden met een gocart omdat we de rem niet op tijd vonden, grappigste dag ooit
— Robin Van Parys (@RobinVanParys) June 12, 2016
Elke dijk is anders
Er is geen eenduidig beleid voor gocarts dat geldt over de hele Belgische kust. De regels worden per gemeente vastgelegd. Elke dijk ziet er dan ook anders uit en er is niet altijd evenveel plaats om naast voetgangers met een gocart te rijden. De meeste burgemeesters leggen een verbod op het rijden op de dijk, maar in een aantal andere gemeenten heerst een gedoogbeleid tegenover gocarts op de dijk. Dan hoeft de politie enkel op te treden bij problemen zoals bijvoorbeeld een aanrijding. Hier een overzicht van wat wel en niet mag aan de Belgische kust.
- Blankenberge: volledig verbod van gocarts op de zeedijk, wandel- en fietspaden. (Kinder)gocarts die minder dan een meter breed zijn, worden wel toegelaten.
- De Panne: gocarts mogen volgens de wetgeving niet op de zeedijk rijden.
- Nieuwpoort: gocarts zijn verboden op de zeedijk en een jobstudent helpt toeristen aan te duiden waar ze mogen rijden.
- Koksijde: gocarts zijn verboden op de zeedijk, er is namelijk geen voetgangerszone.
- De Haan: gocarts zijn in sommige zones en op bepaalde tijdstippen toegelaten.
- Knokke-Heist: er zijn geen regels, burgemeester Lippens rekent op het gezond verstand van de gocart-rijders.
- Oostende: gocarts worden gedoogd op de zeedijk.
- Middelkerke: gocarts worden gedoogd op de zeedijk.
Ook Segways en hoverboards zijn een probleem
Niet alleen gocarts veroorzaken ongevallen. Ook segways, hoverboards en hovercarts zorgen voor problemen op de dijk. Onlangs werd de wegcode voor deze elektrische voertuigen aangepast en moeten ze dezelfde regels als fietsers volgen. Toch is er nog geen duidelijk beleid in de meeste gemeenten en worden ze vaak nog toegelaten op de dijk. Korpschef van Middelkerke Joos Duchi, stelt voor het verhuur ervan in te perken en denkt aan een verbod: “Sommige halen tot 15 km/u. De wegcode werd twee jaar geleden aangepast en stelt dat ze de regels van fietsers moeten volgen. Maar een 6-jarige wil natuurlijk zo snel mogelijk scheuren over de dijk. Wij kunnen ze als politie moeilijk een pv geven.” Dat is natuurlijk slecht nieuws voor verhuurders op de dijk, die zwaar investeerden in zulke toestellen. Een Segway kost bijvoorbeeld al 4.000 euro. In Blankenberge worden zulke voertuigen alvast gezien als auto’s en mogen ze niet op de dijk rijden. In Oostende worden ze dan weer gedoogd op de dijk.