Tijdens het halftime-slot van de Super Bowl, de veelbekeken finale van het American Football-kampioenschap, was het allemaal crypto-reclame wat de klok sloeg. Eén reclamespot was zodanig verlokkelijk dat een recordaantal bezoekers naar de gepromote site surfte, en ze deed crashen.
De commercial bestond uit niets anders dan een QR-code die gedurende 60 seconden over een zwart scherm stuiterde. Kijkers die de QR-code met hun telefoon scanden, konden gratis Bitcoin ter waarde van 15 dollar opeisen via een promowebsite van de Amerikaanse crypto exchange Coinbase. Kort nadat de spot was uitgezonden, tweetten mensen echter dat site en app van het cryptobedrijf waren gecrasht.
De storing duurde niet lang; een paar minuten later was de site van Coinbase weer in de lucht. Goed nieuws dus voor de marketingmensen van de beurs, die nu met gerust hart om opslag kunnen vragen.
100 miljoen kijkers
Door de kijkersaantallen – die het afgelopen decennium constant rond de 100 miljoen lagen – is commerciële zendtijd tijdens de jaarlijkse finale van het American Football-kampioenschap een van de meest gegeerde ter wereld.
De prijs van een 30-seconden durende Super Bowl-reclameslot op televisiezender NBC was naar verluidt ongeveer 6,5 miljoen dollar; sommige slots kostten maar liefst 7 miljoen dollar. Coinbase zou in totaal zo’n 14 miljoen dollar aan deze spot gespendeerd hebben, weet cryptonieuwssite CoinDesk.
Larry David
Coinbase was lang niet het enige cryptobedrijf dat tijdens dit slot een reclameboodschap de wereld instuurde. Ook van rivalen Crypto.com en FTX waren spots te zien. Bij die eerste speelde NBA-ster LeBron James de hoofdrol. FTX maakte dan weer zijn Super Bowl-reclamedebuut met een komische film waarin humorist Larry David, bedenker van ‘Seinfeld’ en ‘Curb Your Enthusiasm’, werd opgevoerd.
Daarnaast werden ook in spots van Bud Light en TurboTax cryptomunten vermeld.
Overigens: in de allereerste ‘Crypto Bowl’ versloegen de Los Angeles Rams de Cincinnatti Bengals. De score bedroeg 23-20.
(fjc)