Harde brexit: May stopt vrij verkeer van personen uit EU in maart 2019

Brits premier Theresa May heeft aangekondigd dat het vrij verkeer van personen tussen het VK en de EU in maart 2019 ophoudt, dan gaat de brexit officieel in. Wat er dan moet gebeuren met Britten die in de EU wonen en werken en met EU-burgers in het VK is nog niet duidelijk. Ook op het vlak van toerisme is er nog niets concreet duidelijk. Veel Britse bedrijven vrezen nu dat ze door een abrupte beëindiging van het vrije verkeer veel verlies zullen lijden omdat er voorlopig nog geen alternatief migratieakkoord met de EU is.

Het vrij verkeer van personen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie stopt in maart 2019. Dat heeft een woordvoerder van de Britse premier Theresa May aan persbureau Reuters gezegd. Dan is de onderhandelingstermijn van twee jaar voorbij. In artikel 50 van het Europese verdrag heeft May vastgelegd dat het VK op 29 maart 2019 de Europese Unie verlaat.

Nochtans is niet iedereen in de Britse regering het daarmee eens. Vorige week pleitte minister van Financiën Philip Hammond nog voor een overgangsperiode na die deadline, waarin de details van de scheiding tussen het VK en de EU besproken kunnen worden. Hij zei dat de economische gevolgen van een harde brexit te groot zullen zijn.

Minister van Binnenlandse Zaken Amber Rudd verklaarde dat er geen sprake zal zijn van een “klifmuur” wanneer het VK de EU verlaat, maar minister van Internationale Handel Liam Fox sprak hem tegen. Fox zegt dat vrij verkeer van personen en goederen na de brexit “niet in lijn is met het resultaat van het brexitreferendum”. Ook volgens Fox is er in de regering helemaal geen consensus over een overgangsperiode.

Wat met Britten in EU en EU-burgers in VK?

May kiest dus wellicht de kant van de ‘hardliners’. Omdat een transitieperiode uitblijft, moet er zo snel mogelijk een regeling opgesteld worden voor EU-burgers die in het VK werken en wonen en voor Britten die in de EU werken en wonen. Later dit jaar zou de wetgeving daarover nog aan het parlement voorgelegd worden.

Het vrij verkeer van goederen, diensten, kapitaal en personen is één van de belangrijkste speerpunten van de brexit. Al sinds de aankondiging van de brexit is daar veel onduidelijkheid over. De Britten willen vooral de migratie vanuit de EU stopzetten, en dus het vrij verkeer van personen aan banden leggen. Maar zoiets kan voor de Europese Unie niet zonder dat Groot-Brittannië ook niet langer zomaar kapitaal en goederen naar en van het continent kan laten stromen.

Ook op het vlak van toerisme is er nog niets duidelijk. Moeten we binnenkort een visum aanvragen om Groot-Brittannië te kunnen bezoeken of mag je gewoon met je paspoort het land binnen?

Kosten voor bedrijven

Veel Britse bedrijven vrezen dat die plotse beëindiging van het vrije verkeer hen veel zal kosten als er nog geen alternatief akkoord met de EU zal zijn over hoe er wel met immigratie wordt omgegaan. Veel groente- en fruitteeltbedrijven geven bijvoorbeeld aan dat ze zonder EU-migranten niet genoeg werknemers kunnen vinden.

Ook heeft de Brits-Aziatische bankgigant HSBC vandaag als eerste meegedeeld wat de kost zal zijn om duizend werknemers, een vijfde van zijn totale werkkracht in Londen, naar Parijs te verhuizen. Dat schrijft De Tijd. Volgens zijn CEO Stuart Gulliver kunnen de kosten oplopen tot tussen de 200 en 300 miljoen dollar.

Meer
Lees meer...