Heb je die asterisk al gezien op je Starbucks-beker? Die is vrij essentieel …

Heb je ooit al eens deftig gekeken naar je Starbucks-koffiebeker? Die bevat niet alleen koffie, hij verkondigt ook het groene imago van Starbucks met de slogan “Reusable. Recyclable. Re-enjoyable.” Zo surft de koffieketen mee op de groene golf van consumenten en bedrijven die recyclage en duurzaamheid hoog in ’t vaandel voeren. Alleen blijkt nu dat we dat groene imago beter met een serieuze korrel zout – of met een asterisk – moeten nemen. 

Oké, bekijk die beker nu eens van ietsje dichterbij, want in werkelijkheid ziet die slogan er een klein beetje anders uit. Op de bekers staat namelijk “Reusable. Recyclable.* Re-enjoyable.”

Klein detail denk je misschien, maar wel één dat een serieuze schaduw werpt op de het groene imago waar Starbucks graag mee uitpakt.

It’s all about the *

Voor de duidelijkheid: het kleine sterretje waar dit hele artikel over gaat zie je onderaan rechts op de foto.

Zo’n asterisk kan maar één ding betekenen: de koffiecups zijn NIET 100 procent recycleerbaar.

En eigenlijk is dat niet zo’n verrassing. Als je hete koffie in een beker die enkel uit karton bestaat giet, dan zou die helemaal slap worden. Papier en vocht zijn geen match. Dat geldt dus ook voor karton en koffie.

Aan de binnenkant van de beker zit dus een soort van plastic coating, polyethyleen genaamd, die weliswaar niet recycleerbaar is, maar er wel voor zorgt dat je beker zijn vorm behoudt als er koffie in zit.

En daarmee zijn we nog niet aan het einde van het verhaal. Als die bekers bij ’t papier belanden om te recycleren, heeft dat ook heel wat gevolgen. Het karton in die beker kan enkel gerecycleerd worden als de coating eerst verwijderd wordt. Als ze met coating en al bij ’t papier gegooid worden, wordt in ’t recyclageproces ook het papier vervuild en onrecycleerbaar. Dat leidt dus alleen maar tot meer afval.

Mooie praatjes

Dat verhaaltje krijgen we uiteraard niet te horen in de campagnes van koffiemerken als Starbucks. Klinkt ook niet zo mooi hé, als ze willen uitpakken met hun duurzame doelstellingen. Dat kleine sterretje is eigenlijk het stille symbool van de manier waarop ze hun klanten misleiden.

Starbucks gaf aan de Britse nieuwssite Metro UK een korte uitleg over de asterisk. De koffieketen probeert onder de beschuldigen uit te komen door te verklaren dat ze een combinatie van recyclagemethodes onderzoeken. Bovendien krijgen klanten die zelf een koffiebeker meebrengen een kleine korting op hun aankoop. Toch maar een magere uitleg als je het ons vraagt.

Voorlopig lopen er bij ons nog niet zoveel mensen rond met koffiebekers als in Amerika en Groot-Brittannië. Maar die trend zit wel in een stijgende lijn, want koffiehuizen schieten overal als paddenstoelen uit de grond. Misschien toch geen slecht idee om te investeren in je eigen beker, het milieu zal er je dankbaar voor zijn.

Bron: Metro UK

Meer
Lees meer...
https://www.perkemi.org/ Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Slot Gacor Situs Slot Resmi https://htp.ac.id/ https://nscpolteksby.ac.id/ebook/files/Ebook/News/fakta-terbaru-id-server-luar-lebih-gampang-menang-rina-pecah-75-juta.html https://nscpolteksby.ac.id/ebook/files/Ebook/News/event-scatter-hitam-mahjong-ways-pecah-357-juta.html https://nscpolteksby.ac.id/ebook/files/Ebook/News/keistimewaan-server-thailand-game-sensasional-pemberi-kemenangan-maksimal.html https://balinews.github.io/news/spin-mahjong-ways-1-saldo-tembus-60-juta.html