‘De Slimste Mens ter Wereld’ maakte eerder deze week z’n kandidaten voor het nieuwe seizoen bekend. Dat deden ze door de kandidaten voor te stellen als ruimtevaarders. Het leek een originele campagne, maar blijkt dat nu absoluut niet te zijn. De afbeeldingen zouden namelijk gestolen zijn van verschillende grafische artiesten van over de hele wereld.
Op 15 oktober gaat het vijftiende seizoen van De Slimste Mens ter Wereld van start. Daarin zullen 32 bekende Vlamingen het tegen elkaar opnemen om de opvolger te worden van Xavier Taveirne. Om deze kandidaten bekend te maken, deelde VIER eerder deze week foto’s van de kandidaten in ruimtestijl. Maar wat een originele campagne leek, dreigt nu toch een staartje te krijgen.
Plagiaat
Op Facebook postte Jens Claessens gisteren namelijk een oproep. Hij ontdekte dat de afbeeldingen die VIER gebruikte voor de promocampagne van De Slimste Mens ter Wereld niet origineel zijn, maar afkomstig zijn van verschillende artiesten. “Deel alsjeblieft dit plagiaat”, roept hij op op Facebook.
“Deze Belgische zender, wiens programma anderhalf miljoen kijkers heeft, heeft concepten van 30 artiesten gestolen en heeft slechte Photoshops gemaakt om hun programma te promoten. Vijf van deze artiesten stonden op mijn vriendenlijst. Als je jouw kunst of die van iemand anders herkent, laat het hen weten”, klinkt de oproep verder. Het bericht werd al meer dan 300 keer gedeeld en in de comments reageren nog andere artiesten dat ze hun werk herkennen. Maar VIER heeft hen nooit gevraagd of ze de afbeeldingen mochten gebruiken en ook een vergoeding bleef uit. Er wordt daarom ook al luidop gesproken over het ondernemen van juridische stappen.
“Parodie”
Het Nieuwsblad contacteerde VIER hierover en de zender klinkt verrast. Ze hadden niet verwacht dat er zo’n golf aan negatieve reacties zou komen. “Wij gaan alle artiesten aan tafel uitnodigen voor een gesprek”, vertelt woordvoerder Kristof Demasure aan Het Nieuwsblad. “Als we geweten hadden dat er reacties zouden komen, hadden we dat vooraf gedaan. Maar nu zullen we dat nog in gang zetten. Pas als dat is gebeurd, kunnen we er meer over kwijt.” Voorlopig houdt VIER wel vast aan hun campagne. “Het gaat hier om een parodie, natuurlijk”, klinkt het. En parodieën zijn in principe toegelaten, maar hier zijn de originele afbeeldingen wel heel weinig aangepast, op de “slecht gefotoshopte hoofden” na dan.
Nadat de zaak uitgebreid in de media kwam, heeft VIER besloten om de afbeeldingen voorlopig niet meer te gebruiken. “Omdat we belang hechten aan de mening van grafische artiesten, zullen we de kandidatenfoto’s die kaderen in de jaarlijkse parodie voor De Slimste Mens ter Wereld voorlopig niet langer verspreiden. We zullen de nodige tijd nemen om in gesprek te treden met de artiesten,” zegt VIER op Twitter.
De campagne werd gemaakt door de interne communicatiedienst van VIER en dus niet door een extern reclamebedrijf. Hierdoor draagt VIER dus de volledige aansprakelijkheid als het ook daadwerkelijk tot een rechtszaak zou komen.
Bekijk hier de Facebookpost die nu massaal gedeeld wordt:
Omdat we belang hechten aan de mening van grafische artiesten, zullen we de kandidatenfoto’s die kaderen in de jaarlijkse parodie voor De Slimste Mens ter Wereld voorlopig niet langer verspreiden. We zullen de nodige tijd nemen om in gesprek te treden met de artiesten. #DSMTW
— VIER (@opVIER) 27 september 2018