Aldi nam een adviesbureau onder de arm om uit te zoeken wat de consument vindt van zijn producten in vergelijking met merkproducten. En de resultaten waren verrassend! Klanten vinden bijvoorbeeld het biermerk van de Aldi, Buval, beter dan Jupiler. Dat blijkt uit een blinde test.
Iedereen vraagt het zich wel af: is dat merkproduct echt beter? Of is het gewoon een kwestie van perceptie, verpakking of branding?
Dat was ook de vraag die budgetsupermarktketen Aldi zich stelde. Het merk werkte daarom samen met het onderzoeksbureau Consumer House. Dat meldt de Franstalige krant La Dernière Heure.
Duurder, maar niet beter
De resultaten spreken voor zich. In totaal werden 53 producten onderworpen aan de blinde test. Vlaamse en Waalse consumenten vergeleken 53 Aldi-producten blindelings met merkproducten. Na het proeven werd slechts één vraag gesteld aan de testpersonen: welke van deze twee smaakt beter?
Wat bleek? In de meeste gevallen deden de Aldi-producten het even goed of zelfs beter dan de merkproducten. Consumenten testten bijvoorbeeld verschillende koffiesoorten, waaronder het merk Douwe Egberts en het merk van Aldi, Markus. Volgens de testpersonen was er geen smaakverschil tussen de twee kopjes koffie. En ben je een fan van Heinz Ketchup? Wel, de testpersonen proefden geen verschil met de goedkopere variant van de Aldi.
Geen verschil tussen Jupiler en Buval
De producten die het meeste opvallen, zijn uiteraard Jupiler en de Aldi-tegenhanger, Buval. Het Belgische bier Jupiler wordt gebrouwen door de gigant AB InBev en bleek slechter dan een Buval. Toch waren de resultaten uit de blinde test heel krap. Buval scoorde 6,34 op 10, terwijl Jupiler een score kreeg van 6,26 op 10. Het verschil is niet groot, maar het bewijst wel dat we als consumenten vooral met onze ogen gaan winkelen.
Een ander voorbeeld dat al vaak door experts in de psychologie en marketing werd aangehaald, is de Bru-test. Bij een blinde test gaven consumenten het water een score van 5,71 op 10. Toen ze wisten welk merk het was, gaven ze hetzelfde water een score van 7,33 op 10. Het scoreverschil is dus puur psychologisch. Zodra mensen weten om welk product het gaat, vinden ze de Aldi-producten opeens veel minder goed.
Rechtszaak
De smaaktest is vrij symbolisch voor het bier van Aldi. AB InBev was namelijk niet opgezet met de verpakking van Buval. Het goedkope bier werd, net als Jupiler, verkocht in een rood blikje. Hierop pronkt een paard, wat volgens AB InBev sterk doet denken aan de stier op een Jupiler-blik.
Aanvankelijk veranderde Aldi het kleur van zijn blikjes Buval naar goud door de klacht. Begin dit jaar oordeelde een rechter echter in het voordeel van Aldi en mogen de rode blikken in principe terugkeren.