Binnenkort is het wachten eindelijk voorbij. Dan weten we hoe het verder gaat met het leven van Jens, Jana en Zoë in wtFOCK. Newsmonkey ging praten met Marianne Furevold. Zij is de producer van de originele, Noorse serie Skam.
WtFOCK kende een groot succes in ons land. Maar we zouden bijna vergeten dat de serie origineel in Noorwegen van start ging. In 2015 bedacht producer Marianne Furevold een serie over het doen en laten van middelbare scholieren die de naam Skam kreeg. In het Nederlands betekent dat ‘schande’.
De Noorse serie was een overweldigend succes dat uiteindelijk ook internationaal bekend werd. Om dat immens succes beter te begrijpen gingen wij praten met de originele producer van het verhaal: Marianne Furevold.
Marianne Furevold van de originele hitserie Skam
In Vlaanderen kende de serie ook een ongezien succes. Niks kan de originele Noorse serie kloppen die begon in 2015, maar Furevold was toch betrokken bij de Vlaamse remake van de serie én ze heeft die zelfs gevolgd. “Ze hebben het echt geweldig gedaan. Het was belangrijk voor ons, dat zij de essentie van Skam bewaren zoals wij het gemaakt hebben. Maar het meest belangrijke is dat zij vinden wat specifiek is voor hun doelgroep en ook authentiek aanvoelt. Het is even geleden sinds de originele serie. De hele wereld is ondertussen veranderd. WtFOCK heeft het echt geweldig gedaan. Ze begrepen echt heel goed hoe wij gewerkt hebben”, vertelt Furevold aan newsmonkey.
Om de serie in verschillende landen te lanceren bedachten de makers een universiteit om de serie beter te begrijpen. “We hebben een soort van Skam-university opgericht voor de producers en de schrijvers, een aantal jaar geleden. Om te vertellen hoe wij werkten en de achtergrond van de dramareeks beter uit te lichten. Skam is per ongeluk een supergroot succes geworden, zeker bij de jeugd. We vertelden de producers over onze research om hen te helpen om de beste Skam voor hun land te maken.”
“Het gaat over mensen en hun persoonlijkheden”
De originele Skam-reeks was niet alleen in Noorwegen een groot succes. Maar heel de wereld keek met veel plezier naar het doen en laten van de Noorse tieners. “Het was echt overweldigend, maar het was geweldig hoe het omarmd werd door de hele wereld. Een van de grootste redenen is omdat het over mensen gaat, over hun persoonlijkheden. Wij hebben laten zien hoe het is om mens te zijn, want wij willen allemaal verliefd zijn of van iemand houden.”
Volgens Furevold is de serie niet per se anders dan andere tienerdrama’s. Maar het verschil ligt in de mate van research en het begrijpen van jongeren. “Alle dialogen zijn gebaseerd op onze research die we deden met mensen van dezelfde leeftijd als de acteurs. Het gaat er gewoon over dat je moet praten met de doelgroep waarvoor je de serie maakt.”
Het gebruik van fictieve personages op sociale media is relatief nieuw voor ons. Maar Furevold ziet daar zeker perspectieven in. “We willen de doelgroep ook een connectie laten maken op verschillende platformen. Op die manier kunnen ze het wel en wee ook volgen van hun favoriete karakters. Je krijgt een inkijk in hun leven. En je weet goed genoeg dat het om een fictief karakter gaat, maar dan nog is het gevoel dat je er deel van uit maakt belangrijk.”
Wie de originele serie van Skam een keer wil bekijken kan dat doen op deze site. En als je Noors niet goed is? Geen probleem, Engelse ondertitels zijn voorzien.
Korte clips
Daarnaast maakte de originele serie gebruik van korte clips die op het webplatform gelanceerd werden. Een primeur in België om video’s op onregelmatige momenten te lanceren. Maar in Noorwegen deden ze dat al voor de release van Skam. “In Noorwegen is het echt al meer dan tien jaar normaal dat je werkt met die korte fragmenten. Maar dat is ook gewoon een geweldige manier om een verhaal te vertellen. Daarnaast vertelden we het verhaal van Skam in realtime. Op die manier kon het publiek echt ervaren alsof ze in de serie zaten.”
Na vier seizoenen eindigde de originele Skam-serie. Furevold sluit niets uit voor een eventueel vijfde seizoen maar dat is nog niet voor meteen. “Het was een goede beslissing om te stoppen na seizoen 4, want je moet echt stoppen op het hoogtepunt. Momenteel zijn er niet echt plannen voor een seizoen 5, alhoewel het misschien wel interessant zou zijn om te kijken waar de personages nu staan in hun leven.”
WtFOCK
Bij ons is het wachten ook bijna voorbij. Over een aantal dagen of weken gaat het vervolg van wtFOCK van start. Maar wanneer dat precies is dat weten we natuurlijk niet. En dát … is de magie van de serie. Dat vindt ook Ils Neuts, die verantwoordelijk is voor de marketingstrategie van wtFOCK bij Telenet.
Voor Telenet was het ook een sprong in het onbekende. Want een serie als wtFOCK was nog nooit eerder gemaakt in ons land. Een marketingstrategie was er niet voor wtFOCK. Of toch niet eentje die je meteen opvalt.
Personages op Instagram
“Als je geen marketing voert, moet de serie zo gemaakt zijn dat jongeren het ook echt vinden online en ernaar opzoek gaan. We hebben wel op voorhand een beetje aan seeding gedaan, dus clips voorzichtig loslaten en de acteurs als personage laten opduiken. Het was echt een bewuste keuze om hen op een manier aan te spreken dat jongeren graag willen aangesproken worden”, vertelt Ils Neuts aan newsmonkey.
Wat de Vlaamse reeks zo sterkt maakt, is het gegeven van sociale media. Alle personages hebben namelijk een Instagram. “We hebben een aantal zaken gedaan, zoals de personages laten leven op Instagram. Echte personages waar er eigenlijk stories online kwamen die wat meer diepgang geven op de daily clips die dagelijks verschenen. Ook wanneer de reeks even offline was, dan leefden de personages ook verder. Wanneer ze op vakantie gingen, of er was een verjaardag, dan kwam dat ook allemaal online. Zoë ging bijvoorbeeld naar het concert van Angèle, dan werd dat ook getoond op Instagram. Het feit dat je begint te mixen tussen fake en realiteit, geeft een extra laag aan de serie.”
Taboes
WtFOCK gaat taboes niet uit de weg, want dat is net waar jongeren nood aan hebben. Ze willen namelijk een voorbeeld vinden dat vertelt wat goed en slecht is. “We hebben ervoor gekozen om thema’s waar jongeren mee bezig zijn vandaag, aan bod te laten komen. Soms zijn die echt moeilijk, zoals in het tweede seizoen waar Zoë geconfronteerd wordt met naaktfoto’s. Dat zijn problematieken die jongeren vandaag ook kennen, dat zijn de uitdagingen van sociale media. Ze zijn heel hard op zoek naar een eigen identiteit. Dat maakt het ook net bespreekbaar. De voorbeeldrol die een Zoë heeft ingenomen voor veel meisjes is heel groot.”
Waarom wtFOCK en niet Skam?
In andere landen kreeg de remake van Skam dezelfde naam. Bij ons was dat niet het geval, maar daar zit volgens Neuts een goede reden achter. “Wij vonden dat Skam hier niks zegt. In het Noors is dat schaamte, maar dat wil echt niks zeggen in het Nederlands. WTF is wat jongeren zeggen als het goed gaat, maar ook als het slecht gaat. We hebben ervoor gekozen om het gevoel dat Skam wilde geven over te brengen op Vlaamse jongeren. WTF is de taal die die jonge gasten gebruiken. Nevermind of het goed of slecht gaat.”
Het vervolg van wtFOCK gaat binnenkort bij ons van start. Wanneer die datum exact is, dat kunnen we natuurlijk niet vertellen. Op die manier zou de magie namelijk verloren gaan. Dus nog even geduld, het komt eraan!