De Zweedse groep H&M werd in de modesector als een trendsetter beschouwd. Maar aan die periode lijkt een einde te zijn gekomen. H&M zit op een berg onverkochte kledij en accessoires van 35 miljard Zweedse kronen (3,5 miljard euro). In het Zweedse Vasteras, de stad waar ooit de eerste H&M werd geopend, staat zelfs een energiecentrale waar ze onverkoopbare kledingstukken verbranden om elektriciteit op te wekken.
H&M kan zijn eigen concept van ‘fast fashion’ niet meer aan. De kledingketen zit met onverkochte kledij en de berg is steeds groter aan het worden. Vorig jaar kampte H&M met een daling van de verkopen voor het eerst in twee decennia. Aan de onverkochte kledij en accessoires hangt een prijskaartje van 35 miljard Zweedse kronen (3,5 miljard euro).
Waar gaat het overschot naartoe? In de Zweedse stad Vasteras staat een energiecentrale die de onverkoopbare kledij verbrandt om elektriciteit op te wekken. De winst van de kledingketen daalt drastisch met 62%. Minder mensen komen naar de winkels, omdat veel klanten online shoppen.