Hoe Strava meer en meer op een datingsite begint te lijken

Strava, de app met wereldwijd 150 miljoen volgers is meer dan alleen een sportapp geworden. Het is het alternatief geworden voor datingsites die alsmaar meer gebruikers verliezen. En het ideale hulpmiddel voor (sportieve) mensen die op zoek zijn naar liefde.

Strava was ooit gewoon een sportapp. Maar met 150 miljoen gebruikers wereldwijd is het veel meer geworden dan een plek om je loop- of fietstochten te tracken. Steeds vaker vinden mensen er… hun lief. Zonder swipen, gênante openingszinnen of geforceerde algoritmes.

Waarom Strava werkt waar Tinder faalt

Iemand ontmoeten via sport voelt anders dan swipen op een foto. Geen ongemakkelijke gesprekken, geen “Wat doe jij voor werk?”-vragen. Je deelt gewoon je passie voor sport. Op Strava kan je spontaan connecteren.

De sociale functies helpen ook mee: clubs, challenges en leaderboards maken contact leggen supermakkelijk. En omdat je zelf bepaalt hoe zichtbaar je profiel is, voelt het niet als een klassieke datingjacht.

Strava is op de hoogte

Sinds Strava in 2024 privéberichten lanceerde, is het nog makkelijker om contact te leggen. Volgens het bedrijf maakte vorig jaar meer dan de helft van alvast de Franse gebruikers nieuwe vrienden via sportgroepen en ja, daar kwamen ook relaties uit.

Natuurlijk zijn er ook de “kudos-jagers”: types die álles liken om op te vallen. De app houdt het in de gaten en gooit opdringerige gebruikers eruit als het moet.

Trend

Het past in een bredere trend: mensen gebruiken apps op nieuwe manieren. LinkedIn voor dates, Tinder om vrienden te maken, Facebook voor werk… en Strava voor de liefde.

Bron: TCE

Meer
Lees meer...