Elke Instagram-gebruiker weet dat het kiezen van de juiste foto om te posten een kleine odyssee is. Voor veel vrouwen gaat het niet alleen om het juiste licht – je moet ook de perfecte outfit, make-up hebben en… wie maakt die foto eigenlijk? Heeft die persoon wel een vaste hand? En dan de ramp – een vriendin knippert precies op die ene foto waar jij er het beste uitziet. Je kunt opnieuw beginnen.
Dit zijn simpelweg de valkuilen van sociale media tegenwoordig. Het is dan ook geen wonder dat negen van de tien vrouwen tot wel 50 foto’s maken voordat ze de juiste kiezen om te delen. Deze bevindingen komen uit een onderzoek van het merk Dove, dat samenwerkte met zangeres Bebe Rexha om aandacht te vestigen op de druk om perfecte foto’s te maken.
En het gaat niet alleen om het aantal gemaakte opnames – meer dan de helft van de vrouwen gaf toe dat ze meer dan 10 minuten besteden aan de beslissing of ze een foto moeten posten, delen of verwijderen. Dit omvat natuurlijk ook bewerkingen zoals het retoucheren van puistjes, het verwijderen van ongewenste figuren op de achtergrond of het effect van rode ogen.
Zes van de tien vrouwen gaven uiteindelijk toe dat ze geen foto’s van speciale momenten hebben gepost, alleen omdat ze zich er niet mooi op voelden. En een op de vijf vrouwen zei dat ze angst voelde voordat ze op de knop “delen“ drukte.
Is het een generatieprobleem?
Tot op zekere hoogte wel. Het is geen verrassing dat leden van Generatie Z – dat wil zeggen vrouwen van 18 tot 24 jaar – gemiddeld 14 foto’s maken voordat ze de juiste kiezen. Daarentegen maakt Generatie Alfa (kinderen geboren na 2010 – ja, ze groeien zo snel!) gemiddeld slechts zeven opnames. Dit suggereert dat de opkomende generatie misschien meer openstaat voor natuurlijker, minder gefilterde delen.
De campagne van Dove wil deze verwachtingen veranderen en vrouwen motiveren om de vreugde van het moment te delen zoals het is, via de hashtag #Sharethefirst.
De voorwaarden op de arbeidsmarkt zijn nog steeds niet gelijk voor iedereen. Het grootste obstakel is het geslacht:
“Te veel vrouwen vermijden het delen van belangrijke levensmomenten op sociale media, alleen omdat ze niet tevreden zijn met hoe ze eruitzien op de foto – of het nu gaat om afstuderen, bruiloften of verjaardagen. Deze druk om perfectie verhoogt het niveau van angst en Dove wil deze situatie veranderen“, zei Marcela Melero, Chief Growth Officer van Dove, in een verklaring over de campagne.
“We roepen onze gemeenschap op om de eerste foto te delen – degene die vreugde vastlegt, niet perfectie – en te laten zien dat echte schoonheid niet ligt in een foutloze opname, maar in het omarmen van schoonheid volgens je eigen regels.“