Wat begon als een onschuldige internetgrap in de VS, groeide binnen enkele dagen uit tot een wereldwijde TikTok-trend met miljoenen views. De hashtag #IDontWannaBeFrench ging viraal en werd op een speelse manier ingezet om de Franse cultuur te bespotten.
Het begon allemaal met de iconische Lady Gaga-hit Bad Romance. In het refrein zingt ze: “I want your love, I don’t wanna be friends.” Enkele creatieve internetgebruikers vervingen het woord “friends” door “French“. Zo ontstond er een speelse anti-Franse sociale media-campagne.
In eerste instantie was het niet meer dan een humoristische afleiding van de problemen in de VS. Maar al snel sloten ook andere Europese landen, waaronder ook België, zich aan bij de trend. Ze deelden massaal video’s waarin ze Frankrijk op een grappige manier belachelijk maakten.
Maar er werd niet enkel met de Fransen gelachen. Enkele Europese landen gingen zelfs deels in de verdediging om tegen de VS te zeggen dat enkel “de Europeanen” met de Fransen mogen lachen. “We zijn net broer en zus, daar hebben jullie niets mee te maken”, stellen ze overtuigend. En dan zijn we misschien anti-Frankrijk, maar misschien net nog meer anti-Amerika.
De Franse tegenaanval
Het duurde niet lang voordat Franse internetgebruikers een tegenreactie gaven. Ze begonnen met grappen over de Amerikaanse keuken en het zorgsysteem in de VS. De meest gedeelde reactie was “In France, we say: nous au moins on a la carte Vitale“, een typisch Frans gezegde dat de goede gezondheidszorg in Frankrijk benadrukt. Dit was een directe steek naar het Amerikaanse zorgsysteem.
De trend, die oorspronkelijk bedoeld was om Frankrijk te bespotten, werd ironisch genoeg een collectief eerbetoon aan de Franse identiteit. En ja, er werden uiteraard veel beelden gedeeld van de gewonnen WK-finale (en de halve finale tegen ons Belgen).