Hoewel India al sinds de jaren 1960 actief is in de ruimte, is de private tak van de industrie pas de voorbije jaren sterk beginnen groeien.
Wordt India weldra een ruimte-supermacht? Private ruimtevaartbedrijven schieten er als paddenstoelen uit de grond
Waarom is dit belangrijk?
Terwijl de strijd om de ruimte tijdens de 20ste eeuw vooral werd uitgevochten tussen naties, lijken de grote spelers van vandaag steeds meer de private bedrijven te zijn. Landen die willen meedoen aan de nieuwe space race, zullen er dan ook steeds meer aan moeten doen om dergelijke ondernemingen te stimuleren.De essentie: Op 18 november stuurde het Indiase bedrijf Skyroot voor het eerst een raket naar de (rand van) de ruimte.
- Slechts acht dagen later werden satellieten die door Indiase ondernemingen werden gefabriceerd, in een baan rond de aarde gebracht. Ook dat was een primeur
- De komende maanden staan nog een aantal private lanceringen op de agenda.
- Maandag werd bovendien het eerste private lanceerplatform van India ingehuldigd. Het zal worden uitgebaat door het bedrijf Agnikul.
De achtergrond: India heeft al lang een ruimteprogramma, maar het is pas sinds 2020 dat de private industrie er doorbreekt.
- In dat jaar besloot de overheid om private ruimtevaartbedrijven te ondersteunen. Voor 2020 konden zij enkel dienst doen als leveranciers voor de Indian Space Research Organisation (ISRO), het ruimteagentschap van het land.
- De ISRO is sinds de beleidsverandering technologie, faciliteiten en zelfs ervaren werknemers beginnen uitlenen aan private ondernemingen. Er werd zelfs een nieuw agentschap gecreëerd om de transitie in goede banen te leiden.
- Sindsdien is het hek van de dam. The Economist verzamelde data over Indiase ruimte-start-ups. 68 ondernemingen hebben zich tot nu toe kandidaat gesteld om nuttige ladingen zoals satellieten te produceren. Nog eens 30 willen raketten en onderdelen bouwen. 57 bedrijven willen grondstations bouwen of andere diensten aanbieden.
Het doel: Het land hoopt dat deze stimulans ervoor kan zorgen dat Indiase bedrijven binnenkort de concurrentie aan kunnen gaan met grote spelers als SpaceX.
- Skyroot gelooft dat het, door nieuwe fabricageprocessen te gebruiken, binnenkort kan lanceren aan dezelfde prijs als SpaceX.
- Agnikul hoopt op een andere manier te innoveren. Het bedrijf wil conventionele lanceersites achterwege laten. In de plaats moeten goedkopere mobiele platforms gepopulariseerd worden.
- De bedrijven lijken investeerders alvast te hebben overtuigd, ook in het buitenland. In november stak het Singapore staatsinvesteringsfonds bijvoorbeeld 50 miljoen dollar in Skyroot. Ook Agnikul kon al 20 miljoen ophalen. Het lijkt nu slechts een kwestie van tijd voor meer Indiase bedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten.
(lb)