Instagram speelde met het idee om likes te verbergen

Instagram speelde met het idee om likes te verbergen

Instagram heeft overwogen om het aantal likes dat een foto krijgt te verbergen. Instagram zou daarmee meer de nadruk willen leggen op shares. Het bedrijf ontkent de feature ooit te hebben getest, maar zegt wel “voortdurend manieren te zoeken die de druk op Instagram kunnen verminderen”. 

Instagram zou met het idee gespeeld hebben om de like-teller te verbergen. Mensen zouden zo niet meer kunnen zien hoeveel likes een post heeft. Dat zou uiteraard een aardverschuiving betekenen voor het platform, dat vandaag enorm de nadruk legt op likes.

Nadruk op shares

Volgens Jane Wong, die diep in de code van verschillende platformen duikt om er interessante zaken op te rakelen, zou Instagram de feature zelfs getest hebben. Ze overwogen de aanpassing om de nadruk te verschuiven van likes naar shares. De likes verdwenen in de test uiteraard niet helemaal. Volgens Wong zou enkel nog de persoon die de post heeft geplaatst, kunnen zien hoeveel likes die heeft gekregen.

Instagram zelf ontkent in een statement aan technologiewebsite The Verge echter ooit een dergelijke wijziging te hebben getest. “We zijn dit momenteel niet aan het testen, maar het zoeken naar manieren om de druk op Instagram te doen afnemen, is iets waar we voortdurend over nadenken”, stelde een woordvoerder van het bedrijf.

Weg met likes en streaks

Hoewel het een gigantische verandering zou betekenen voor het platform, komt het niet meteen als een grote verrassing. Likes zijn al geruime tijd de drive achter veel posts op sociale media, en zetten mensen ook aan tot posten en dus langer gebruik van sociale media. De mogelijkheid om geld te slaan uit de platformen wakkert dat uiteraard alleen maar aan. Influencers verdienen zo grote sommen geld door reclame te maken op hun kanalen.

Vorig jaar probeerde de FOD Economie reclame van influencers nog aan banden te leggen, maar het trok z’n strenge regels al snel weer in.

Recent nog maakte The Independent bekend dat het ICO, een onafhankelijke instantie die als een soort digitale waakhond toeziet op de naleving van de data- en informatieregels in Groot-Brittannië, sociale platformen in het Verenigd Koninkrijk heeft aangeraden features die mensen aanzetten om meer te posten, zoals Facebook- en Instagram-likes en Snapchat-streaks, uit te schakelen. Ze doen dat vooral om de jongste groep gebruikers te beschermen. Zo suggereren ze dat platformen die niet kunnen verifiëren of hun gebruikers -18 zijn, zulke functies het best helemaal verbannen.

Dat voorstel kreeg meteen gemengde reacties. De grote kritiek was dat die regels ervoor zouden kunnen zorgen dat iedereen als kind behandeld wordt op sociale platformen. Maar vooral de redeneringen achter het voorstel konden ook op veel bijval rekenen. Niet alleen werken die features verslavend, ze zorgen ook voor een vervlakking van de content door minder authentieke en inhoudsloze content te gaan belonen.

Gesponsorde artikelen