Is de naamsverandering van Jupiler gedoemd te mislukken? Budweiser deed het, en het was een flop

Vanaf vandaag tot na het WK voetbal van deze zomer drinken we geen Jupiler meer. Het merk zal Belgium heten, als steun voor onze Rode Duivels. Een stunt om het publiek aan te spreken en meer Jupiler, of Belgium, te verkopen. Nieuw is het niet. Budweiser deed het twee jaar geleden al, maar America was een gigantische flop.

Budweiser is nochtans ook een merk uit het aanbod van AB InBev, maar ze geloven hier duidelijk nog steeds in het potentieel van zo’n campagne. In 2016 kreeg het bier Budweiser een tijdje de naam America, maar na twee maanden bleek dat juist minder mensen het bier hadden gekocht. Uit een rondvraag bleek volgens Business Insider bovendien dat slechts 11 procent van de volwassenen boven 21 jaar overwogen om het bier te kopen.

America werd net zoals Belgium hier met veel toeters en bellen gelanceerd. En met succes, want in de eerste week trokken de Amerikanen vol enthousiasme naar de supermarkt om het bier te kopen. Maar daarna stortten de cijfers plots helemaal in. Budweiser wou de tijdelijke merknaam gebruiken tijdens de Olympische Spelen in Rio tot en met de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november. Het ideale moment om de patriottische ziel van de bevolking aan te spreken.

Budweiser

America

Budweiser wilde vooral de jonge, nieuwe bierdrinkers bereiken, zonder twijfel ook de belangrijkste doelgroep van Jupiler in ons land. Alleen bleken zij niet te zitten wachten op pils met de naam America. Bij jonge klanten zijn wijn en craft beers heel populair. Nog een parallel met Jupiler: vandaag zie je op de sociale media veel verontwaardigde berichten over het feit dat Jupiler als Waals merk zichzelf Belgisch noemt. Ook in de Verenigde Staten vroegen veel mensen zich waarom Budweiser zich als America zou identificeren, terwijl het merk in Belgische handen is.

Extra factor daar was dat de presidentsverkiezingen het land verdeelden, en weinig burgers zich verbonden voelden als Amerikanen. Bij ons hebben de Rode Duivels het omgekeerde effect, dus misschien kan Jupiler er toch van profiteren. En uiteindelijk is het bier partner van de Belgische nationale ploeg, dus op de vele evenementen zal Belgium sowieso rijkelijk uit de tapkranen vloeien.

Meer
Lees meer...