Italiaanse landbouworganisatie bindt strijd aan met merken die maffia verheerlijken

Verkopers over de hele wereld moeten stoppen met de promotie van artikelen die naar de Italiaanse maffia verwijzen. Dat hebben woordvoerders van Coldiretti, de grootste Italiaanse landbouworganisatie, gezegd. Ze verwijzen daarbij naar producten die overal in de wereld te koop worden aangeboden met merknamen die aan de Italiaanse georganiseerde misdaad doen denken.

Aan die praktijken moet volgens Coldiretti dringend een einde worden gebracht. Daarvoor wil de Italiaanse landbouworganisatie beroep doen op de Europese Commissie.

“Onaanvaardbaar”

Uit een onderzoek van Coldiretti bleek dat er buiten Italië bijna driehonderd restaurants kunnen worden gevonden met namen die aan de maffia kunnen worden gelinkt. Voorbeelden zijn El Padrino in Spanje, Don Corleone in Finland, Burger Mafia in Duitsland, Falafel Mafia in de Verenigde Staten and Nasi Goreng Mafia in Indonesië.

Daarnaast kan in Schotland ook whisky van het merk Cosa Nostra worden gekocht, terwijl in het Verenigd Koninkrijk saus Chili Mafia in de winkelrekken ligt, naast Mafia Coffee en wijn van Il Pardone. Coldiretti heeft het daarbij over een wereldwijd ontoelaatbaar gebruik van maffiatermen.

“In Schotland wordt de whisky Cosa Nostra zelfs verkocht in een fles die de vorm van een pistool heeft”, betoogde Alessandro Apolito, merkmanager bij Coldiretti. De landbouworganisatie hield in december in de Siciliaanse stad Palermo, waar het maffiakartel Cosa Nostra is ontstaan, een tentoonstelling met een aantal producten die wereldwijd worden verkocht en herinneringen aan de Italiaanse georganiseerde misdaad oproepen.

“Het is weerzinwekkend dat iemand dergelijke producten zou kunnen kopen, ook al was het maar voor de grap”, beklemtoonde Apolito nog. “Voor ons zijn grappen over ernstige zaken zoals de maffia onaanvaardbaar.”

“Marketing met maffiathema’s heeft niet alleen ongelooflijke schade toegebracht aan het imago van Italië en echte Italiaanse producten, maar betekent ook een enorme belediging voor de vele onschuldige Italianen die zijn gestorven of hebben geleden door toedoen van de beruchte criminele organisaties van het land.”

“Vooral in Palermo heerst er bij grote delen van de bevolking zware verontwaardiging over deze absurde marketing. Er zijn miljoenen eerlijke Sicilianen die wetten respecteren, maar die van deze criminele plaag het slachtoffer zijn geworden.”

Europese bescherming

Coldiretti stelde ook vast dat veel van de producten die in de rekken van supermarkten en kleine winkels over de hele wereld liggen of online met maffiathema’s worden verkocht, hun vervaldatum hebben gepasseerd.

“Heel vaak prijkt daarbij een Italiaanse vlag op deze vervallen producten”, wierp Apolito op. “Niet alleen nemen deze goederen ruimte in de rekken die door echte Italiaanse producten zouden moeten worden gebruikt, maar ze betekenen ook een enorme economische verliespost voor onze voedingsindustrie.”

Spanje bleek het grootste aantal – drieënzestig – restaurants en bars met maffiathema’s te herbergen, gevolgd door Oekraïne, Brazilië, Indonesië, Rusland, India, Japan, Polen en de Verenigde Staten.

Hoewel er in de Europese Unie overeenkomsten bestaan om producten met een originele oorsprongsbenaming te beschermen, zijn er geen instrumenten beschikbaar om marketing-praktijken rond maffiathema’s te voorkomen.

“Het gebruik en het oproepen van de naam van de georganiseerde misdaad voor marketingdoeleinden kan niet worden aanvaard”, wierp Prandini, voorzitter van Coldiretti, op. “Dit veroorzaakt economische schade voor onze agrovoedingssector en kwetst de slachtoffers van de onderwereld. Er moet op Europees niveau een oplossing komen om ervoor te zorgen dat dit niet meer kan gebeuren.”

Meer
Lees meer...