Het Amerikaanse bedrijf in elektronische sigaretten, Juul, wordt op dit moment aangeklaagd. Het bedrijf zou namelijk reclame specifiek hebben getarget op jongeren en kinderen. Dat deed het onder andere door spotjes uit te zenden op de zenders Cartoon Network en Nickelodeon.
Er is al een tijdje veel te doen rond het e-sigarettenmerk Juul. Het bedrijf wordt ervan beschuldigd om in advertenties in te zetten op jongeren en zelfs kinderen. Momenteel loopt er een rechtszaak tegen het bedrijf en daarvan zijn er nu details gelekt.
Juul
Juul is op dit moment het populairste merk in e-sigaretten in de Verenigde Staten. Het feit dat het merk zo populair is, maakt dat het ook populair is bij de jeugd. En daar wordt het lastig. Want sommige van de smaken van Juul bevatten nicotine, de verslavende stof die ook in sigaretten terug te vinden is.
Doordat de e-sigaretten nicotine bevatten, kunnen ze schadelijk zijn voor jongeren. In eerdere rechtszaken oordeelde de rechtbank al dat Juul geen zoete smaakjes meer mag verkopen omdat deze te aantrekkelijk zijn voor jongeren. Daardoor is Juul op dit moment enkel nog beschikbaar met de smaken tabak en menthol.
Jongeren
Een nieuwe rechtszaak klaagt Juul nu aan omdat het bedrijf hun advertenties zou targetten op jongeren. Aanvankelijk ging het daarbij enkel over het gebruik van jonge aantrekkelijke mensen in de reclame, maar uit de documenten van de rechtszaak blijkt nu dat er meer aan de hand is.
In de eerste plaats zou Juul gebruik gemaakt hebben van influencers die een grote en vooral jonge fanbasis hebben. Het gaat daarbij onder andere om Cara Delevingne en Miley Cyrus, maar ook om tal van influencers op sociale media. In de tweede plaats plaatste Juul ook advertenties op de websites van Nickelodeon, Cartoon Network en verschillende tienermagazines. Websites waar vooral jongeren (en zelfs kinderen) naar surfen.
“Juul wist wat het deed”
Advocaat Maura Healey, die de staat Massachusetts verdedigt in de zaak, onderstreept dat Juul perfect wist waar het mee bezig was. “Juul wist dat ze producten verkochten aan kinderen. Ze overspoelden het internet. Je doet je huiswerk en plots krijg je een advertentie voor Juul te zien.”
De advertenties voor Juul verschenen zoals eerder gezegd op de websites van Cartoon Network en Nickelodeon, maar ook op die van de websites AllFreeKidsCrafts.com, HelloKids.com, KidsGameHeroes.com, Games2Girls.com, GirlGames.com en GirlsGoGames.com. Die websites mikken duidelijk op een jong publiek.
Hoe schadelijk?
Er zijn al verschillende mensen gestorven door het gebruik van Juul of een andere elektronische sigaret. Maar dat wil niet zeggen dat het gebruiken van een Juul meteen dodelijk is. In de gevallen waarbij mensen ziek werden of om het leven kwamen, ging het telkens om het gebruik van marihuana-extract in een elektronische sigaret.
Merken als Juul promoten het gebruiken van marihuana in hun toestellen zelf niet. Maar het feit dat er marihuana-extract gebruikt kan worden met hun toestellen, zorgt voor veel controverse. Bovendien heeft onderzoek al uitgewezen dat er evenveel nicotine in een nicotinepod van Juul zit als in een pakje sigaretten. Daardoor is het enorm verslavend. Hoewel het roken van sigaretten bij tieners flink afneemt, is er een gigantische stijging te bemerken in het aantal tieners dat elektrische sigaretten gebruikt. En daar zit de populariteit van Juul zeker voor iets tussen.