BTS bracht vrijdag het langverwachte album ‘Map of the Soul: Persona’ uit en de bijhorende single ‘Boy With Luv’. Zowel het album als de videoclip van ‘Boy With Luv’ braken wereldwijd verschillende records en daarnaast kregen ook de oudere nummers van de boysband een boost. Dit zijn alle records die BTS sinds dit weekend veroverde.
Waar K-pop lang een ver-van-mijn-bedshow was, lijkt het nu steeds meer z’n weg te vinden in het Westen. Zelfs in België waar de videoclip van Boy With Luv, de nieuwste single van de zevenkoppige boysband BTS, al twee dagen lang op nummer één staat op de trendinglijst van YouTube. En België is niet het enige land waar BTS scoort, dit is de indrukwekkende lijst met records die BTS dit weekend in de wacht sleepte.
1. Meeste YouTubeviews in 24 uur
Het meest indrukwekkende record komt misschien wel van YouTube. BTS wist in 24 uur een totaal van 78 miljoen views bij elkaar te sprokkelen. Dat aantal werd nog niet officieel bevestigd door YouTube, maar de videowebsite liet wel al weten dat BTS het record wel degelijk gebroken heeft.
BTS verbetert daarmee het vorige record, dat vorige week nog werd scherpgesteld door de K-popmeisjesgroep Blackpink, met meer dan 20 miljoen views. De videoclip van het nummer Kill This Love strandde op een totaal van 56,7 miljoen views. Voor Blackpink stond het record op naam van Ariana Grande en haar clip voor Thank u, next. Zij haalde in 24 uur een totaal van 55,4 miljoen views.
Yes, we're still running the numbers, but we can confirm that #BoyWithLuv (ft. @Halsey) is now *officially* the most-viewed 24 hour debut in @YouTube history!! Congratulations @bts_bighit ? Enjoy @nbcsnl tonight! pic.twitter.com/xC8vHs27Nu
— YouTube Music (@youtubemusic) April 14, 2019
2. Meeste likes op YouTube in 24 uur
Naast de meeste views in 24 uur, stelde BTS ook het record voor de meeste likes voor een YouTubevideo in 24 uur scherper. De videoclip van Boy With Luv, waarvoor BTS de krachten bundelde met Halsey. haalde in 24 uur een totaal van meer dan 6,7 miljoen likes.
Daarmee verbeteren ze het record dat op naam stond van Ariana Grande en haar video voor het nummer Thank u, next. Die verzamelde op 24 uur een totaal van 4,6 miljoen likes. Op de derde plaats in deze ranglijst vinden we opnieuw BTS terug. De videoclip van hun vorige single, Idol, haalde een totaal van 4.539.214 likes in de eerste 24 uur.
3. Meeste dislikes op YouTube in 24 uur
Bij die meeste likes hoort ook een iets minder leuk record, dat van de meeste dislikes. Want in 24 uur kreeg de clip van Boy With Luv een totaal van 200.076 dislikes.
Dat lijkt een immens aantal, maar in verhouding met het aantal likes komt het neer op een verhouding van 97,13 procent likes tegenover dislikes. Niets om over wakker te liggen dus. De video met de meeste dislikes aller tijden is sinds kort ‘YouTube Rewind 2018’, met een totaal van meer dan 16 miljoen dislikes.
"BOY WITH LUV" youtube records :
— ᴇʟ (@heyyobangtan_) April 13, 2019
-most viewed mv in 24 hours (78M+) (not confirmed yet)
-most likes mv in 24 hours (6.7M+) (not confirmed yet)
-most dislikes mv in 24 hours (200K+) (not confirmed yet)#BoyWithLuv #BoyWithLuvRecord #BoyWithRealViews @BTS_twt pic.twitter.com/YRKayMXhbb
4. Snelste video met 100 miljoen views op YouTube
Verder is Boy With Luv nu ook de video die het minste tijd nodig had om 100 miljoen views te verzamelen. BTS klaarde de klus in 37 uur en 37 minuten, waarmee het nog eens 12 uur sneller was dan de vorige recordhouders, opnieuw Blackpink met Kill This Love.5. 18 video’s met meer dan 100 miljoen views op YouTube
Op de dag waarop het nieuwe nummer Boy With Luv uitkwam, haalde ook de videoclip van het nummer Run 100 miljoen views op YouTube. Al had die video daar veel meer tijd voor nodig. De videoclip van Run kwam uit op 30 november 2015 en had dus meer dan drie jaar nodig om 100 miljoen views te halen, iets waar BTS nu minder dan twee dagen tijd voor nodig heeft.
Met Run en Boy With Luv meegerekend zit BTS zo aan achttien muziekvideo’s met meer dan 100 miljoen views. Dat is een record in de K-popwereld en wereldwijd doet enkel Maroon 5 beter, met 21 video’s met meer dan 100 miljoen video’s. BTS deelt die tweede plaats met nog een andere grote der aarde: Coldplay. De Britse band heeft eveneens achttien video’s met meer dan 100 miljoen views.
Bands/Groups with most music videos over 100 million views on Youtube:
— Coldplay Charts (@chartcoldplay) April 1, 2019
1. Maroon 5 — 21
2. Coldplay — 18
3. Linkin Park — 17
4. One Direction — 16
5. BTS — 16
6. BIGBANG — 16
7. Twenty One Pilots — 12
8. Imagine Dragons — 11
9. Red Hot Chili Peppers — 11 pic.twitter.com/C2gC5WaMtE
6. Eerste Koreaanse boysband met een video met 700 miljoen views op YouTube
Het zesde record dat BTS dit weekend brak is dat van de eerste muziekvideo van een K-popboysband met 700 miljoen views. De video van het nummer DNA, die uitkwam in 2017, overschreed dit weekend de 700 miljoen views op YouTube Ze zijn daarmee niet de eerste K-popartiest die dit aantal haalt, want die eer is natuurlijk weggelegd voor Psy en zijn monsterhit Gangnam Style uit 2012. Die video heeft op dit moment meer dan 3,3 miljard views. Ook Blackpink had deze mijlpaal eerder al bereikt met de videoclip van Ddu-du Ddu-du. Maar BTS is zo dus wel de eerste mannelijke K-popgroep die dit immense aantal views op een video haalt.
[기사] #방탄소년단, ‘FAKE LOVE’ MV 5억뷰→‘DNA’ 7억뷰 돌파 ‘역대급 컴백 겹경사https://t.co/XXxc0tPafv
— BigHit Entertainment (@BigHitEnt) April 15, 2019
7. Eerste Aziatische artiest met meer dan 5 miljard streams op Spotify
Maar het is niet alleen op YouTube dat BTS scoort, ook op de muziekstreamingdienst Spotify wist BTS een nieuwe mijlpaal te bereiken. De boysband werd de eerste Aziatische artiest die 5 miljard streams verzamelde op Spotify. Dit is extra bijzonder als je weet dat Spotify niet eens beschikbaar is in Zuid-Korea. Alle 5 miljard streams die BTS kon verzamelen, zijn dus afkomstig uit het buitenland.
Boy With Luv staat op dit moment ook op de derde plaats in de wereldwijde top 50 van Spotify. Enkel Bad Guy van Billie Eilish en Old Town Road van Lil Nas X & Billy Ray Cyrus doen beter.
BTS. has now surpassed 5 billion streams on Spotify. BTS are worth more than $3.6 billion USD to South Korea's economy each year, and were the reason one in every 13 foreign tourists visited the country earlier that year. @BTS_twt pic.twitter.com/b44nIA1hWK
— Eric Alper ? (@ThatEricAlper) April 11, 2019
8. Eerste Koreaanse boysband in Saturday Night Live
BTS was dit weekend te gast in het razend populaire Amerikaanse programma Saturday Night Live. Het was de eerste keer dat een Koreaanse artiest de eer kreeg om de musical guest te zijn in het programma. Psy was er eerder al te zien, maar dat was als een cameo in een sketch en dus geen echt optreden.
De Koreanen brachten in Saturday Night Live, dat gehost werd door actrice Emma Stone, hun nieuwe nummer Boy With Luv in wereldprimeur en hun oudere nummer Mic Drop in de remix van Steve Aoki.
9. 3 miljoen albums verkocht voor nog maar één nummer bekend was
Het album ‘Map of the Soul: Persona‘ dat op hetzelfde moment gelanceerd werd als de clip van Boy With Luv heeft ook al een aantal records op z’n naam staan. Zo werd het album meer dan 3 miljoen keer verkocht in voorverkoop, dus voor er ook maar één nummer van het album bekend was.
Ter vergelijking, het best verkochte album van 2017 (er zijn nog geen cijfers bekend van 2018) was ‘Divide‘ van Ed Sheeran, dat album ging toen in totaal 6,2 miljoen keer over de toonbank. Ed Sheeran werd toen op de voet gevolgd door Taylor Swift die 4,5 miljoen exemplaren verkocht van ‘Reputation‘. De derde plaats was voor P!nk met ‘Beautiful Trauma‘, dat dat jaar 1,8 keer verkocht wordt. Met de voorverkoop alleen zou BTS dus al op de derde plaats te vinden zijn in 2017. En, daar gaan we zo meteen over verder, eigenlijk al de tweede plaats.
10. Sales album
Ook na de echte release van het album ging de verkoop aan een rotvaart. In de eerste drie uur nadat het album officieel uit was, ging het al 1,38 miljoen keer over de toonbank. In totaal staat de teller (inclusief presale) nu op 4.547.582 verkochte exemplaren. Hiermee is ‘Map of the Soul: Persona’ het snelst verkopende album aller tijden in de Koreaanse Hanteo-hitlijst. Dit is de lijst die alle fysiek en digitaal verkochte albums optelt en dus de albums die naar winkels verscheept zijn, maar nog in de rekken liggen, niet meetelt.
'Map Of The Soul: PERSONA' has surpassed 1.9 million copies on Hanteo! @BTS_twt https://t.co/sJWRZqEhUd
— BTS Charts (@btschartdata) April 15, 2019
11. Perfect all-kill in Zuid-Korea
Tot slot heeft BTS met het nummer Boy With Luv ook een perfect all-kill te pakken in Zuid-Korea. Dat houdt in dat ze op alle hitlijsten op de eerste plaats staan. Zuid-Korea heeft namelijk een heel aantal hitlijsten, waarbij het soms gaat over digitale verkoop, fysieke verkoop, weekverkoop of dagverkoop. BTS is er dus in geslaagd om in minder dan een week al op de eerste plaats te staan in de weekverkoop, waardoor de perfect all-kill mogelijk werd.
Dit lukte de K-popgroep eerder ook al met het nummer Fake Love in 2018. Maar in 2019 kon nog geen enkele Zuid-Koreaanse artiest een perfect all-kill in de wacht slepen.
2019.4.15 7:30 (KST) https://t.co/YcCwtsI9ZX
— iChart™ (@instiz_ichart) April 14, 2019
iChart™ 퍼펙트 올킬(Perfect AK)을 축하합니다! (13개 차트 올킬+iChart 주간 누적 1위)
방탄소년단 & Halsey – 작은 것들을 위한 시 (Boy With Luv) feat. Halsey pic.twitter.com/ZYgzJxW4lh