Kylie Jenner, de jongste zus van de Kardashians, heeft het grootste deel van haar eigen make-upmerk verkocht. Kylie Cosmetics, het bedrijf dat van Kylie de jongste miljardair ter wereld maakte, werd gedeeltelijk verkocht aan Coty, het bedrijf waaronder ook de merken Max Factor, Rimmel en Covergirl vallen.
Er wordt van de Kardashians vaak gezegd dat ze rijk werden zonder talent, maar dat gaat niet helemaal op voor Kylie Jenner. Zij verzamelde haar persoonlijke fortuin door haar eigen make-up imperium op poten te zetten. Wat begon als een reeks lip kits, groeide al snel uit tot een gigantisch make-upmerk.
Kylie Cosmetics
In 2015 lanceerde de toen amper 18 jaar oude Kylie Jenner haar eigen make-up lijn. Op dat moment bestond die uit drie zogenaamde lip kits, sets met een lipliner en een liquid lip stick. Maar al snel kwamen er ook oogschaduwpaletten, eyeliners, blushers, enzovoort. De laatste toevoeging aan Kylie Cosmetics was Kylie Skin, de skincare lijn van Kylie Jenner.
Tot nu was Kylie in haar eentje eigenaar van Kylie Cosmetics. Het bedrijf dat ondertussen zo’n 1,2 miljard dollar (zo’n 1,08 miljard euro) waard is. Maar nu heeft Kylie Jenner de meerderheid van haar aandelen verkocht aan Coty, een bedrijf dat al heel wat belangen heeft in de beauty-industrie.
Coty
Het Amerikaanse bedrijf Coty kocht voor 600 miljoen dollar (542 miljoen euro) 51 procent van de aandelen van Kylie Cosmetics. De overige 49 procent blijft in handen van oprichtster Kylie Jenner. Maar zo heeft het Coty dus de meerderheid in handen.
Coty kan Kylie Cosmetics nu toevoegen aan een indrukwekkende lijst met beautylabels. Zo is het onder andere in het bezit van beautymerken Max Factor en Rimmel, maar het heeft ook belangen in luxemerken Balenciaga, Marc Jacobs en Roberto Cavalli.
Wisselwerking
De (gedeeltelijke) verkoop van Kylie Cosmetics heeft interessante gevolgen voor ons. Want daardoor zullen de producten van het merk in meerdere landen verdeeld kunnen worden. Voorlopig zijn de producten van Kylie Cosmetics enkel fysiek te koop in de Verenigde Staten, al kan je ze wel online bestellen (met de bijhorende shippingkosten).
Coty zou ervoor kunnen zorgen dat de producten ook wereldwijd in de rekken komen te liggen. Daar is ook Kylie zich bewust van: “Ik kijk ernaar uit om samen te werken met Coty om zo meer fans van Kylie Cosmetics en Kylie Skin te bereiken over de hele wereld”. Maar de verkoop werkt in twee richtingen. Zo is Coty is er ook van overtuigd dat Kylie Cosmetics hen kan helpen om een jonger publiek aan te trekken. Dat publiek van mensen jonger dan 35 is traditioneel moeilijk te bereiken voor make-upmerken, maar wel perfect de doelgroep van de jonge Kardashian-zus.