Lezen zit terug in de lift bij jongeren, dankzij boeken op TikTok

Ondanks alle berichten over de afname van leesgedrag onder jongeren, meldt Standaard Boekhandel dat tieners en twintigers opnieuw massaal naar boeken grijpen. De winkelketen ziet een duidelijke stijging in de verkoop van Young Adult-boeken, deels dankzij sociale media zoals TikTok.

Op basis van recent marktonderzoek door GfK constateert Standaard Boekhandel dat het lezen in Vlaanderen aan populariteit wint, met een marktgroei van 2 procent. Dit weerspiegelt zich ook in de verkoopcijfers van de winkelketen zelf, waar een opmerkelijke stijging te zien is in de categorie Young Adults.

“Lezen is dus terug in bij Generatie Z. Dit is een wereldwijde trend, deels dankzij Covid waardoor lezen opnieuw populair werd, maar ook dankzij BookTok-kanalen op TikTok en Instagram.”

#BookTok

Een sprekend voorbeeld van de invloed van sociale media is het boek They Both Die at the End. Via de hashtag #BookTok, die inmiddels goed is voor ruim 32 miljoen berichten, werd het boek zo populair dat het binnenkort wordt verfilmd als een Netflixserie.

Standaard Boekhandel

Om in te spelen op deze trend, kondigt Standaard Boekhandel een remodeling van hun winkels aan om de winkelervaring te verbeteren. Bij deze make-over zal er bijzondere aandacht zijn voor de jongere generaties. Met deze aanpassingen hoopt Standaard Boekhandel de hernieuwde interesse in lezen verder aan te wakkeren en een nieuwe generatie lezers te inspireren.

“In verschillende winkels installeren we een lees- en speelhoek voor onze jongste bezoekers en krijgen de Young Adults nu ook hun eigen plek.”
CEO Veerle De Witte

Meer
Lees meer...