In het kort
- Het surfbedrijf Lost International heeft een rechtszaak van 100 miljoen dollar (92.626.000 euro) aangespannen tegen Lady Gaga over de merchandise van de Mayhem-tournee.
- Het bedrijf beweert dat de logo’s van Gaga in grote mate lijken op hun tien jaar oude handelsmerk.
Het bedrijf Lost Internationals heeft een rechtszaak van 100 miljoen dollar (92.626.000 euro) aangespannen tegen popicoon Lady Gaga. Volgens het bedrijf maakt de merchandising van Gaga’s Mayhem-tour inbreuk op hun tien jaar oude handelsmerk. Gaga zou logo’s gebruiken die “substantieel gelijk, zo niet vrijwel identiek” zijn aan de logo’s die Lost International al sinds 1988 gebruikt.
Schadevergoeding
Terwijl Gaga’s juridische team de zaak afwees als “ongegrond” en een poging om munt te slaan uit haar succes, beweert Lost International dat Gaga’s acties aanzienlijke schade hebben veroorzaakt. Het bedrijf stelt dat Gaga’s merchandising consumenten misleidt door de indruk te wekken dat haar koopwaar afkomstig is van of goedgekeurd is door Lost International. Dit zou leiden tot verwatering van hun merk, verlies van inkomsten en verlies van controle over hun handelsnaam. Daarom eist het bedrijf een schadevergoeding van 100 miljoen dollar (92.626.000 euro) plus de juridische kosten.