In het kort
- Mannen verantwoordelijk voor 80 procent van alle verkeersdoden.
- Ongevallen met mannelijke bestuurders zijn vaak ernstiger dan die met vrouwelijke bestuurders.
- Er zijn gerichte bewustmakingscampagnes nodig, specifiek gericht op mannen, omdat zij meer geneigd zijn tot riskanter rijgedrag.
Mannen maken maar liefst 80 procent uit van alle verkeersdoden. Deze grimmige realiteit komt uit een analyse die is uitgevoerd door VIAS, het Instituut voor Verkeersveiligheid, met behulp van gegevens uit de ongevallendatabase van de nationale politie. Daarentegen hebben vrouwen achter het stuur twee keer zoveel kans om een ongeval te overleven als mannen. Volgens VIAS komt dit aanzienlijke verschil in overlevingskansen voornamelijk doordat mannen risicovoller rijgedrag vertonen.
VIAS analyseerde alle ongevallen waarbij gewonden of doden vielen in de afgelopen tien jaar. Uit hun bevindingen blijkt dat ongevallen met mannelijke bestuurders vaak ernstiger zijn dan ongevallen met vrouwelijke bestuurders. De ongelijkheid is niet uniform voor alle weggebruikers. Terwijl 96 procent van de dodelijke motorrijders mannen zijn, daalt dit cijfer tot drie op vier voor zowel fietsers als automobilisten, en iets meer dan de helft voor voetgangers.
Riskanter rijgedrag
VIAS-woordvoerder Stef Willems schrijft deze oververtegenwoordiging toe aan een neiging tot riskanter rijgedrag. Dat vertelt hij bij VRT NWS. Hij erkent dat mannen misschien meer kilometers maken, maar benadrukt dat hun gedrag grotendeels verantwoordelijk is voor de discrepantie. Hij noemt voorbeelden zoals het overschrijden van snelheidslimieten en het niet dragen van veiligheidsgordels, en wijst erop dat bij 10 procent van de ongevallen waarbij mannen betrokken zijn, de bestuurder onder invloed van alcohol is, vergeleken met slechts 5 procent van de ongevallen waarbij vrouwen betrokken zijn.
Educatieprogramma’s voor verkeersovertreders
Deze observaties worden bevestigd door gedragsstudies die aantonen dat mannen sneller rijden, afgeleid worden achter het stuur, onbeheerst rijden en rijden zonder geldige verzekering. Willems wijst, bij VRT NWS, verder op deze trend in educatieprogramma’s voor verkeersovertreders: 80 procent van de deelnemers aan deze door de rechtbank opgelegde cursussen zijn mannen. Deze gegevens suggereren de noodzaak om sensibiliseringscampagnes specifiek op hen af te stemmen. Zoals Willems uitlegt, hebben recente campagnes zoals het BOB-initiatief (Aangewezen Bestuurder) zich gericht op groepen die bekend staan als overwegend mannelijk, zoals voetbalsupporters, door middel van gerichte strategieën zoals het uitdelen van clubgekleurde sleutelhangers.